Rengöring...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Rengöring...

    Hur ofta rengör ni allt typ sanden och detta? Byter vatten ca 30% varje vecka i mina två akvarium men funderar på hur ofta jag bör rengöra ner i gruset blir ju ändå en del skit som hamnar där...
  • peisai
    • December 2007
    • 51

    #2
    Jag rengör aldrig under gruset, suger lite på ytan om det har blivit alltför mycket bajs. Ca:30% vattenbyte var 10:e dag.

    Kommentar

    • MOL
      • August 2009
      • 27

      #3
      Ok.. blir det inte till slut väldigt mkt "bajs och skräp" nere i gruset? Byter 1 ggr per vecka ca.. kan skilja ngn dag hit och dit.. anledningen är att jag fick ngn sjukdom på mina firrar typ fenröta... hade då inte en aning om att vattnet behövde bytas ut regelbundet... Så jag är LIVRÄDD för att åka på det, och än så länge har de hållt sig friska när jag gjort det..

      Kommentar

      • peisai
        • December 2007
        • 51

        #4
        Hur stora akvarier och hur mycket fisk har du? Kollat värdena på vattnet?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Ursprungligen postat av MOL
          Ok.. blir det inte till slut väldigt mkt "bajs och skräp" nere i gruset? Byter 1 ggr per vecka ca.. kan skilja ngn dag hit och dit.. anledningen är att jag fick ngn sjukdom på mina firrar typ fenröta... hade då inte en aning om att vattnet behövde bytas ut regelbundet... Så jag är LIVRÄDD för att åka på det, och än så länge har de hållt sig friska när jag gjort det..
          Har man ett väldigt grovt grus samlas ju en del skräp där. Med tiden kan det bli för kompakt. Men det tar förmodligen ändå några år. Har man däremot ett finare grus med en fraktion på 2-4 mm samlas ju inte samma mängder med skräp. Detta tillsammans med tillräckligt filter så behöver man inte röra botten på många år. Att "röra om" bottensubstratet är generellt sett inte bra överhuvudtaget.

          Kommentar

          • M-L
            • September 2009
            • 183

            #6
            Slamsugare??

            Hej, jag hakar på denna tråden. Ska man inte köra med "slamsugare" i gruset varje vecka när man gör vattenbyte??? Det har jag gjort sen jag skaffade akvarier i våras. Har jag gjort fel???

            Tack på förhand Lizz

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Det finns många teorier om detta Lizz. Det beror lite på. Om man kör med bottenfilter så är det nog helt rikrigt att köra med slamsugare varje vecka - medans jag som inte har bottenfilter aldrig gör rent botten. Många av oss "gamlingar" rör bottnarna så lite som möjligt. För din del Lizz måste du fråga dig om akvariet fungerar som det skall - funkar det bra så fortsätt att sköta det på ditt sätt - strunt i oss "gamlingar". Får du dock problem så kan du kanske fundera på om det finns någon anledning till att många inte rör bottnarna men gör inga ändringar om det fungerar bra både för dig och akvariet.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • vinyl
                • February 2005
                • 65

                #8
                Jag brukar slamsuga det översta. vattenbyte brukar bli 1 gång i veckan men ibland blir det var 14dag med tar ca30% av vattnet och byter.
                Sedan brukar jag rengöra gruset 1 gång om året totalt på sommaren när det är fint väder och man kan ta fram vattenslangen och spola gruset i hinkar och låta vattnet hamna i gräset(dubbelfunktion om man inte häller allt på ett stället om man nu behöver vattna gräset)

                Kommentar

                • M-L
                  • September 2009
                  • 183

                  #9
                  Ok, tack. Tänkte komma med ytterligare en fråga. Om man har ett kar som är igång o vill göra om för att t ex sätta dit bakgrund med silikon, kan man då tvätta/torka rent med kemiskt ren bensin (nät karet är tomt) eller "sitter" det kvar i karet sen och förgiftar fiskarna???? Tack på förhand Lizz.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Tvätta med t-sprit istället - skulle något bli kvar (som iofs är ottroligt) så gör det ingen skada

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av MOL
                      Hur ofta rengör ni allt typ sanden och detta? Byter vatten ca 30% varje vecka i mina två akvarium men funderar på hur ofta jag bör rengöra ner i gruset blir ju ändå en del skit som hamnar där...
                      nu har jag sand men botten rengörs kanske lite lätt på ytan ca 1 gång om året i samband med nån större omplantering, ca 30-40% VB varje vecka.
                      behöver du rengöra botten tyder det väl på dålig biologisk rening?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2894

                        #12
                        Ursprungligen postat av fuzzop
                        nu har jag sand men botten rengörs kanske lite lätt på ytan ca 1 gång om året i samband med nån större omplantering, ca 30-40% vb varje vecka.
                        Behöver du rengöra botten tyder det väl på dålig biologisk rening?
                        +1

                        Kommentar

                        Arbetssätt...