Sugkopparna lossnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Sugkopparna lossnar

    Sugkopparna till pumpen lossnar från kastycket på pumpen väldigt ofta så pumpen glider ner eller också blir den fritt flytande i karet och det är inte kul när vattnet sprutar ut över akvariekanten.

    Kan man använda silicon och fästa dem på plats?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst, men då får du aldrig bort dessa igen. Nä, jag skulle nog satsa en liten peng på att dina sugkoppar sett sista dagen på "bäst före datum" för ett tag sedan då de inte håller sig mjuka och funkar mer än något år...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Sugpropparna hårdnar efter ett tag så då kan det vara dags att köpa nya. Men testa att skrapa rutan noga från alger.
      Vi testade det en gång och även om vi inte såg några alger innan sitter den mycket bättre. Så nu har jag som vana att då och då vid VB ta algskrapan och skrapa lite bakom. Då sitter den kvar

      Silikon är ju inte att rekommendera då den dagen du kanske ska byta pump eller liknande inte får bort den så lätt.

      Edit, missförstod trådskaparen..
      Senast redigerad av janson; 12 September 2009, 21:25.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Sugkopparna till pumpen lossnar från kastycket på pumpen väldigt ofta så pumpen glider ner eller också blir den fritt flytande i karet och det är inte kul när vattnet sprutar ut över akvariekanten.

        Kan man använda silicon och fästa dem på plats?
        Om jag fattade det rätt så lossnar sugkopparna inte från glaset, utan från pumpen? Vad är det för pump?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ta loss en av sugpropparna och ta med till butiken. Jag tippar oxå på för torra eller dåliga proppar
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Om jag fattade det rätt så lossnar sugkopparna inte från glaset, utan från pumpen? Vad är det för pump?

            Precis, lite dåligt förklarat av mig. Aquael´s UNI filter 750.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87
              Precis, lite dåligt förklarat av mig. Aquael´s UNI filter 750.
              Men hur kan dem lossna från fästplattan... man trycker dit sugkopparna och vrider dem ett kvarts varv sen kan de ju omöjligt lossna från plattan av sig självt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Vrider? det är något jag missat Trycker bara dit dem. Då är det problemet löst!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #9
                  Ursprungligen postat av gickan_87
                  Vrider? det är något jag missat. Trycker bara dit dem. Då är det problemet löst!
                  Ja se tjejer
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Jamen man kan ju inte vara bra på allt

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Haha...
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        har faktiskt haft detta problem med dom övre sugpropparna på en kina-importerad pump så den hängde ner och virvlade upp all sand, inga vridbara sugproppar, men sekundlim funkar bra till sånt

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Min lösning var att köpa en modell större MagFloat algmagnet och limma den på pumpen.
                          Mycket enkel lösning o pumpen sitter där den skall, vill man göra de med tjockare glas så behövs nog kraftigare magneter.
                          Tunze/Seio o andra som tillverkar stream pumpar har magneter för detta syfte och dom håller garanterat(akta fingrarna bara).

                          Konstigt att denhär lösningen inte börjats användas på sötvattensidan, förvisso kostar de lite mer o man får alldrig sälja fler reservdels sugkoppar

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #14
                            Jamen, det var ju smart... det ska jag testa .

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13129

                              #15
                              Ursprungligen postat av NiXoN
                              Min lösning var att köpa en modell större MagFloat algmagnet och limma den på pumpen.
                              Mycket enkel lösning o pumpen sitter där den skall, vill man göra de med tjockare glas så behövs nog kraftigare magneter.
                              Tunze/Seio o andra som tillverkar stream pumpar har magneter för detta syfte och dom håller garanterat(akta fingrarna bara).

                              Konstigt att denhär lösningen inte börjats användas på sötvattensidan, förvisso kostar de lite mer o man får alldrig sälja fler reservdels sugkoppar

                              //NiXoN
                              funkar bra med magneter men skulle pumpen glida ner så sätter man en gummisnodd runt magneten på utsidan så glider den inte
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...