Innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Innerfilter

    Någon som kan tipsa om något bra märke? Inte så nöjd med min AM-top.
    Vill ha någon som håller utblåset vid ytan, inte mitt i akvariet.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag gillar AquaEl's FAN-filter. Deras Turbofilter är dock helkass.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Jag har fluval till mina små akvarier och de är jag nöjd med.
      www.devons.se

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Jag har flera fluvalinnerfilter i många av mina kar och dom bara går och går och går.
        Nackdelen är att dom sätts igen ganska fort där det är mycket skräp i karet och då får man skölja rent dom men det är enkelt att göra.
        Dom är tysta och drar lite ström.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Jag har ett eheim aquaball, det funkar riktigt bra. Man kan vrida utblåset hur man vill.
          Mitt gamla Fluval strulade flera gånger så jag bytte till detta istället.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Letar också efter ett nytt innefilter. Viktigt med stor filtervolym. Åheim tex tispar om turbo men den har fått en del kritik på detta forumet. Några andra jag tittar på är fluval 4+ och fluval 4u. Vet inte vad man ska ta dock.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              aquael fan filtren är mina favoriter, mycket stabila med stor biologisk rening men funkar bäst utan filterkåpan.

              Kommentar

              • lindjonas
                • July 2009
                • 43

                #8
                Hej!

                Har ett aquael fan 2+. Kan man köra även detta utan filterkåpa? Vad är fördelen med att köra utan?

                //Jonas
                Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #9
                  Ursprungligen postat av lindjonas
                  Hej!

                  Har ett aquael fan 2+. Kan man köra även detta utan filterkåpa? Vad är fördelen med att köra utan?

                  //Jonas
                  http://aquabloggen.blogspot.com/
                  Fördelen är att grova partiklar bara susar förbi filtret eftersom sugkraften runt filtret blir svag och filtret kan då gå mycket längre tid utan rengöring, ett plus till är att många fiskar tycker om att beta på filterpatronen för lite xtra tilltugg Nackdel är att en hel del smuts faller tillbaka när man lyfter upp filtret!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fuzzop
                    aquael fan filtren är mina favoriter, mycket stabila med stor biologisk rening men funkar bäst utan filterkåpan.
                    jag har ett par fan 3+ filter och tycker de ger för mycket resonans i akvariet och stör mig väldigt, jag föredrar däför turbofiltret (1100.an för den har keramisk axel) och unifiltret för de har mycket bättre pumphuvuden enligt mig
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Falconer ! Hur stort är karet du ska ha filtret i ?
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13130

                        #12
                        Ursprungligen postat av janson
                        Letar också efter ett nytt innefilter. Viktigt med stor filtervolym. Åheim tex tispar om turbo men den har fått en del kritik på detta forumet. Några andra jag tittar på är fluval 4+ och fluval 4u. Vet inte vad man ska ta dock.
                        Jag tycker det verkar som turbofiltret blev lite för krångligt för din smak och därför tycker jag du ska skippa det och köra så enkelt som möjligt och då tycker jag du ska kika på aquael uni 1000 som är ett bra filter som är väldigt lätt att hålla på med och tar ingen stor plats i karet och är väldigt tyst och har keramisk axel, dock så har den inte den filtervolym som turbofiltret men det ska nog funka bra http://www.guldfisken.se/beta/catalo...0f2224bf88e9e1
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          #13
                          Kanske aldrig skulle skriviti denna tråden. BLir väl bara rörigt om vi ska fortsätta diskutera i denna?

                          Iaf så verkar ju den turbo du visade vara en bra pump men jag har hittat många inlägg som klagat på den. Man ju vara säker att den är bra innan man köper något. Så jobbigt när man inte ser filtervolymen på de nya pumparna. Sen de med zeolit är helt nytt för mig.

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag tycker det verkar som turbofiltret blev lite för krångligt för din smak och därför tycker jag du ska skippa det och köra så enkelt som möjligt och då tycker jag du ska kika på aquael uni 1000 som är ett bra filter som är väldigt lätt att hålla på med och tar ingen stor plats i karet och är väldigt tyst och har keramisk axel, dock så har den inte den filtervolym som turbofiltret men det ska nog funka bra http://www.guldfisken.se/beta/catalo...0f2224bf88e9e1

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            jag har ett par fan 3+ filter och tycker de ger för mycket resonans i akvariet och stör mig väldigt, jag föredrar däför turbofiltret (1100.an för den har keramisk axel) och unifiltret för de har mycket bättre pumphuvuden enligt mig
                            tråkigt men alla låter iaf inte så mycket, mitt måste jag lägga örat mot akvariet för att höra om det är igång och det är väl en 2år nu iaf.

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av lindjonas
                              Hej!

                              Har ett aquael fan 2+. Kan man köra även detta utan filterkåpa? Vad är fördelen med att köra utan?

                              //Jonas
                              http://aquabloggen.blogspot.com/
                              precis som åheim säger så blir sugkraften vid filtret mindre och större partiklar som mest skulle sätta igen filtret fastnar inte, dessutom så ökar flödet genom filtermattan dels för att den inte sätts igen lika mycket men även att kåpan har ett visst motstånd i sig och slutresultatet är en betydligt bättre biologisk rening så ta du absolut bort kåpan på ditt fan 2+ filter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...