För liten pump till akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    åheim har rätt, enligt mig!

    Ytterligare kommentarer onödiga.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #17
      Ursprungligen postat av janson
      Sen även om jag bara har 200L så är ju aquarell dubbelt så snabb som min gamla. Kanske ändå vore ett bättre att ha en sådan då? Om det blir bättre balans i akvariet etc.
      Ja eller så använder du din eheim och kompletterar med ett filter till som inte äe lika kraftig som den jag visade... för 300 blev ju plötsligt 160 100x40x40=160

      Edit: Fast iofs så kör jag en turbo 1100 i ett 100liters kar men då har jag satt på ett riktigt grovt rör på utblåset för att inte få för strömmt!
      Senast redigerad av åheim; 08 September 2009, 21:55.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Ja eller så använder du din eheim och kompletterar med ett filter till som inte äe lika kraftig som den jag visade... för 300 blev ju plötsligt 160 100x40x40=160
        Oj, här gäller det att hänga med

        Oavsett om det är 160, 200 eller 300 så behöver du större filtervolym. Innerfilter i kar över 100 liter ger bara problem, enligt min erfarenhet.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #19
          Nu om vi ska bolla lite mer med siffror! (Det har ni märkt att jag gillar) Med pumpen som du visade åheim

          Min nuvarande pump är ca 25cm lång. En tanke är att köpa en ny pump då den är ganska gammal och jag funderar även på att ha ett mindre akvarium som den gamla pumpen kan vara i. Så jag letar efter den perfekta innepumpen till 200L

          Är en TURBO FILTER 1100 lagom? När jag tittar på deras hemsida är pumpen är pumpen 25.5 cm hög. inte mycket högre än min gamla, det är bra. Dock förstår jag inte riktigt då filtret måste bli mycket mindre.

          Är det måtten på pumpen eller paketen som står? Låter ju lite konstigt om den är 25.5 cm hög och 19 lång. När man tittar på bilden ser ju inte det så logiskt ut.

          Min fitlermassa just nu är 19.5x5.5x5.5 men då är det alltså ett stort hål igenom hela så då försvinner ju ganska mycket volym. Såhär ser det nuvarande filtret ut. http://oloflolof.se/bilder/blandat/filter.jpg
          Senast redigerad av janson; 09 September 2009, 17:39.

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #20
            Nu om vi ska bolla lite mer med siffror! (Det har ni märkt att jag gillar) Med pumpen som du visade åheim

            Min nuvarande pump är ca 25cm lång. En tanke är att köpa en ny pump då den är ganska gammal och jag funderar även på att ha ett mindre akvarium som den gamla pumpen kan vara i. Så jag letar efter den perfekta innepumpen till 200L

            Är en TURBO FILTER 1100 lagom? När jag tittar på deras hemsida är pumpen 25.5 cm hög så rent höjdmässigt ska den ju passa. Dock förstår jag inte riktigt

            Är det måtten på pumpen eller paketen som står? Låter ju lite konstigt om den är 25.5 cm hög och 19 lång. När man tittar på bilden ser ju inte det så logiskt ut.

            Min fitlermassa just nu är 19.5x5.5x5.5 men då är det alltså ett stort hål igenom hela så då försvinner ju ganska mycket volym. Såhär ser det nuvarande filtret ut. http://oloflolof.se/bilder/blandat/filter.jpg


            Annars får det bli en fluval 4+. Båda pumparna ser ut att vara riktigt bra grejer!
            Senast redigerad av janson; 09 September 2009, 17:43.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #21
              filtret är totalt ca33cm högt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                filtret är totalt ca33cm högt
                Ja men då är det alltså paketet som de skickas i som har de måttet. Det står ju package men vem bryr sig egentligen hur stor den är? Är ju saken uppbyggd man vill ha reda på.

                33Cm är nog på gränsen om det får plats. Mellan glas och grus är det ca 37 cm så det är inte så mycket att gå på. Tycker du den att den är lämplig för mitt akvarie då? Min gamla pump ska ju vara för liten och slö för 200L iaf.

                Sen undrar jag det med filtervolymen. Går det att förklara hur mycket större den är en den jag har nu? Måste ju ha lite mer argument att bolla med förutom att den drar igenom mycket mer vatten.

                http://oloflolof.se/bilder/blandat/filter_2.jpg Sådär är ju hålet som går rakt igenom filtret så den ska passa inne ipumpen.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #23
                  Tja hur beskriver man det...? Din pichup har iallafall 3,3dl i volym. Aquael turbo 1100 har en patron på 1L i volym och behållaren 4,5dl och i den kan du stoppa vilket material du vill om du inte vill ha den medföljande zeoliten

                  Den mosvarar alltså drygt 4st pichupfilter!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • janson
                    • July 2009
                    • 300

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Tja hur beskriver man det...? Din pichup har iallafall 3,3dl i volym. Aquael turbo 1100 har en patron på 1L i volym och behållaren 4,5dl och i den kan du stoppa vilket material du vill om du inte vill ha den medföljande zeoliten

                    Den mosvarar alltså drygt 4st pichupfilter!

                    Ja det var ganska fint förklarat i jämförelse. En ny pump får det bli iaf. Är inte så farligt mycket pengar. Är hela maskinen exakt 33cm när du mätte?

                    Sen det ända jag är rädd för nu är att den ska bli för maffig för akvariet. Men desto mer filtermassa desto bättre? Sen går det väl att göra utblåset större så de inte fiskarna flyger iväg. Om du har den till en 100L borde den väl vara bra till min med?
                    Senast redigerad av janson; 09 September 2009, 19:05.

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #25
                      Om den tråd kan fortsätta om innefilter så behöver jag lite hjälp.
                      Jag hade tänkt mig ett nytt filter och då i startperioden köra dettillsammans med det gamla. Borde väl räcka med ca 4a veckor innan det nya filtret har fixat till sig?

                      Sen har jag som sagt väldigt många filter att välja bland och det är ju jobbigt och veta vilket som passar bäst i mitt 200Litare.

                      De som jag tittar på nu är
                      fluval u4 http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=621&page=1

                      Men har även kollat på aquel turbo 1100. (Vissa gillar den, andra klagar mycket.)

                      Vad har ni får åsikter? Skulle en fluval u4 passa och vad är den stora skillnaden mellan u4 och 4+?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...