Krossade lysrör i akvariet !! Giftigt ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    *host* är det måndag? ska väl va milligram då
    skaffa en 250w MH lampa och prova med gräset

    Kommentar

    • liljeros84
      • September 2008
      • 108

      #17
      klart det är måndag! usch och fy.
      en 250w.. true true ;D man får så mycket dumma idéer här som man bara måste prova på
      http://www.liljeros.net
      under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

      Kommentar

      • Sork88
        • July 2009
        • 3

        #18
        Jobbar som elektriker och vi fick lära oss att oanvända lysrör inte är nått farligt, men däremot använda lysrör är desto värre. Om lysrör har vart tända en stund och vi har sönder dom så ska lokalen där dom gått sönder genast utrymmas och ventileras pga av nån gas som är väldigt giftig. Och på jobbet när vi har bytt en mängd lysrör så få inte direkt vanliga sopbilen ta med dom uten de kommer en special lastbil med diverse skyltar om giftiga ämen på och en special utbildad chauför om vilka vägar han får och inte får åka. men det är som sagt gaser som läcker ut så jag vet inte hur giftigt de är att få det i karet de lä du ju märka hur fiskar och liknande mår.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #19
          Det var nog inte helt hälsosamt för mina fiskar trots alla vattenbyten och uptagning av all sanden i den änden som rörkrosset åkte i så har nu 2 malar dött.
          En sterbaipansarmal och en egenodlad L333
          Flera upprepade vattenbyten har gjorts och senast nu för en kvart sen avslutade jag ett 50% byte och i med nitrivec och vattenberedningsmedel.
          Detta efter att fiskarna liksom står och tjippar efter andan och flåsar betydligt mer än jag nånsin sett dom göra.
          Dock så är det ett par som leker oavsett hur jag gör med karet och det är ett par viltfångade ciklider som heter bujurquina vittata.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            kanske läge att snabbt slänga över fiskarna som skippar i ett karantänskar eller liknande ??


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              @ sork

              Det farliga ämnet heter kvicksilver

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse
                @ sork

                Det farliga ämnet heter kvicksilver

                MVH Lasse
                Lasse
                Fäller kvicksilver ut i sötvatten??
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #23
                  Nu när hela dagen gått så verkar det vara i ordning igen i karet, bytte nog 60% vatten innan idag och tillsatte både nitrivec och aqua+ (vattenberedningsmedel) och det gjorde susen.
                  Dock så blir det filterrengörning imorrn och nystart med ett likadant ytterfilter som får gå parallelt med det städade nån månad under uppstarten.
                  Slänger så klart in ett gäng av tetras filterbakterietabletter i de städade filtret oxå som är en eheim 2028 pro II.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #24
                    Haha kul att du bryr dig mer om ditt kar en din egen hälsa(vad definerar en akvarienörd?)

                    Men som nämnts tidigare så frigörs kvicksilvret i luften och man måste utrymma och vädra rummet. Detsamma gäller för lågenergilampor.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #25
                      Hade tvärdrag ett tag faktiskt under tiden då vi fiskade grus/glas från karet så det borde ha flaxat ut då
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Lasse
                        Fäller kvicksilver ut i sötvatten??
                        Vet inte vad du menar med fäller ut men gången är ungefär som sådan att om metalliskt kvicksilver kommer ner i vattnet (det bildar små bollar där också) så är det vissa bakterier som i försvar sätter på en eller flera (kommer inte ihåg riktigt) metylgrupper på kvicksilvret - de "metylerar" kvicksilvret till en annan förenig metylkvicksilver. Detta ämne är inte farligt för bakterierna men väldigt farligt för djur som vi. Det är fettlösligt och kommer att ackumuleras i allt levande över bakterienivå.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...