Undervattenslim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Undervattenslim

    Har läst att det finns lim som man kan limma med under vattnet. Är det någon som provat detta och vet hur det funkar? Är det så där tjockt som silikon så att man kan täta springor med det? Går det att pilla bort eller skära genom som silikon eller blir det hårt? Vad har det för färg?

    Hittade en av bilbukarna upp och ner, långt in mellan sidorutan och filtret (fastsilikonad plastlåda från Juwel). När jag stuckit ner en kniv och pillat ut vad jag trodde var ett fisklik spratt den till och simmade iväg. Så kan man tydligen göra om man är platt nog... Men jag tänkte sätta stopp för det om det går. Har ni andra idéer får ni gärna dela med er! Eftersom det kommer att synas ganska bra vill jag helst inte stoppa in disktraseremsor eller filtermattebitar...
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Är det ett återkommande problem så kanske jag skulle övervägt det annars skulle jag strunta i det jag skar loss mitt juwel filter så man kunde flytta det tycker det var bättre än att det satt fast då kunde man luta det och ta bort det om det for in något imellan.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Man får först skära bort det lösa och sedan limma. Jag vet dock inte vad som händer då - dvs om glipan blir så stor att vattnet rinner ut eller akvariet kanske t.o.m. rämnar.

      Undervattenslimmet är i alla fall till för att täta läckor och används oftast i offentliga akvarier. Vet inte om det finns i andra färger än transparant.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Jo det finns speciella undervattenslim för att använda i akvarium. De är liknande silikon. rätt dyra. Här kan du hitta bland annat http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=428

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hade tydligen rätt i att det hette Innotec http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133563 fast fel i färgen - enligt lasses länk finns det nu bara i svart

          Korrigering: Såg nu på fotot i länken att den ena pipen är svart den andra är vit så sannolikt finns den då också i transparent även om det inte står så i texten
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2009, 21:57.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Är det ett återkommande problem så kanske jag skulle övervägt det annars skulle jag strunta i det jag skar loss mitt juwel filter så man kunde flytta det tycker det var bättre än att det satt fast då kunde man luta det och ta bort det om det for in något imellan.
            Hur har du filtret nu då, stående på botten eller sitter det fast på nåt vis?

            Kjell: det är inget som behöver skäras bort i nuläget, tänkte om man vill göra om i akvariet någon gång eller sälja eller så är det bra att kunna plocka loss saker.

            Men det verkar ju som en bra grej det där limmet! Liiite väl dyrt bara, hade det funnits i mindre tuber hade det ju varit fint att ha hemma för div. akuta behov.
            Senast redigerad av Salta Katten; 30 August 2009, 22:37.

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #7
              Ursprungligen postat av Salta Katten
              Hur har du filtret nu då, stående på botten eller sitter det fast på nåt vis?

              Kjell: det är inget som behöver skäras bort i nuläget, tänkte om man vill göra om i akvariet någon gång eller sälja eller så är det bra att kunna plocka loss saker.

              Men det verkar ju som en bra grej det där limmet! Liiite väl dyrt bara, hade det funnits i mindre tuber hade det ju varit fint att ha hemma för div. akuta behov.
              Står löst på botten bara no probs.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                skulle inte bit svart filtermatta kunna se helt ok ut?

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Äh, nu måste jag fixa det här...

                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Är det ett återkommande problem så kanske jag skulle övervägt det annars skulle jag strunta i det jag skar loss mitt juwel filter så man kunde flytta det tycker det var bättre än att det satt fast då kunde man luta det och ta bort det om det for in något imellan.
                  Om du har pumpen så, hamnar inte utblåset väldigt långt under ytan då? Sugs det inte in sand och skit från botten? Man kanske kan ställa det på något så det kommer upp en bit...

                  Var nämligen tredje gången idag, så det börjar väl bli ett återkommande problem. Var ingen smart fisk som klämt sig in idag, när den var nääästan ute voltar den och simmar in igen, för långt ner för att jag skulle nå att peta ut den... Mina fortsatta räddningsförsök slutade med att den utskurna biten av bakgrunden som satt på framsidan pumpen lossnade och flöt upp med ett plask och en duns när den slog i lysrampen... Men fiskf-n kom ut i alla fall....

                  När jag satte i bakgrunden (två stycken från juwel) skar vi nämligen ut en bit så pumpen kunde sitta mot bakrutan. Den utskurna biten silikonade jag fast på filtrets framsida.

                  Så nu börjar jag fundera på att 1. ta loss filtret, sätta fast bakgrundsbiten på sin utskurna plats och ha filtret på botten, eller 2. limma fast bakgrundsbiten på filtret igen och då trycka in den mot glaset så där inte blir någon liten glipa. Fast då går det ju inte att göra rent bakom filtret, nä... Verkar som jag kan få nytta av det där limmet oavsett... Vad tycker ni? (Alt 3: Mata bilbukarna med en massa godis så de blir för tjocka för att klämma sig in på dumma ställen)

                  Fuzzop: Jag har en del blå filtermatta, men det blir nog inte så snyggt... Svart kunde funka, men problemet är att glipan nog är för liten för att man ska kunna trycka in matta.

                  Kommentar

                  • cattus
                    • August 2007
                    • 167

                    #10
                    Finns ett transparent som heter Orca och kommer från Akvarieteknik. kolla med zoobutiken om dom handlar utav dom, kostar drygt 300:-
                    Allt går om man vill...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...