MP möbler med ram.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    MP möbler med ram.....

    I mitt nya akvarie kom en lapp separat med (zusätzliche information dvs extra eller bättre tolkat ny information tryckt i mars 2009, datumet ej helt säker men det var 2009) angående användning av underlag typ styropor tillsammans med ram där står att underlag får absolut ej användas tillsammans med ram under akvariet.

    Nu är det så att jag har ett akvarie redan där jag fyllde ut utrymmet i ramen med 10 mm frigolitskiva (ramens höjd ligger vid 10 mm eller kanske 9 mm. akvariet får stöd av både ramen och frigolitskivan när akvariet är fullt.

    Vidare står det att underlag rekommenderas i de fall en ram inte är levererad med karet.

    Är det någon som vet bakgrunden till denna rekommendation? Ja förstår om man faktiskt placerar underlaget under ramen att det kan gå åt helvete men att fylla upp ramem hur illa är det? (rekommendationen täcker båda alternative så som det är skrivet på tyska men jag kan tänka mig att det kan göra stor skillnad var skummatrialet ligger)
    Senast redigerad av Xul; 28 August 2009, 10:22.
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    #2
    Precis som du beskrivet står vårat akvarium. Ramakvariet står på en styv skiva sedan aluställning och mellanrummet under glaset fylld med en cellplast skiva.

    Kan verkligen inte förstå varför man inte skall ha det. Nästan alla akvarium jag sett har just botten gått sönder. Måste svikta enormt. Med cell plast under får den 100% stöd där trycket är som absolut högst.
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Den ram jag menar är en plastram som skall ligga mellan fast skiva och akvariekanten.. Är inte till 100 % att jämföra med aluminiumram men i flesta fall.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Xul! Som du har lagr frigoliten kan det inte vara några problem!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag är av samma åsikt att ur hållfasthets perspektivet är det en fördel att fylla upp så länge man inte har en tjockare skivan än vad ramen bygger.
          Det är i botten som dom största spänningarna uppstår.
          Sedan kan man argumentera för att en ram håller fram/bak/sidorutorna pga friktionslåsning och om man resonerar så är fyllnad en nackdel.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          Arbetssätt...