mitt juwel rio 125l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paicapo
    • August 2009
    • 23

    mitt juwel rio 125l

    hej

    tänkte försöka starta upp en tråd om mitt nya juwel rio 125l där ni alla får följa när jag starta upp det vill gärna ha tips o råd, det enda jag gjort med akvariumet hittills är att sätta in en btn rocky juwel, kolla på länken

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    lamperna va riktigt starka men det lär väl dämpas när man får i lite vatten, hade tänkt mig ganska ljust grus med samt några växter typ anubis och nåt annat då detta ska bli ett malawikar, tänkte mig nån form av rot
    tänkte ha typ 4 golden och 4 socrate eller vadom heter en blå malawi iallafal tänkte försöka pressa i fyra till efter start men det kanske blir för mycket, vad tror ni?

    ska dra iväg efter jobbet och köpa sand växter samt akvariesilikon, återkommer med bild efter vattenfyllning

    mvh
    marcus
  • vargunge
    • August 2009
    • 214

    #2
    Ursprungligen postat av paicapo
    hej

    tänkte försöka starta upp en tråd om mitt nya juwel rio 125l där ni alla får följa när jag starta upp det vill gärna ha tips o råd, det enda jag gjort med akvariumet hittills är att sätta in en btn rocky juwel, kolla på länken

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    lamperna va riktigt starka men det lär väl dämpas när man får i lite vatten, hade tänkt mig ganska ljust grus med samt några växter typ anubis och nåt annat då detta ska bli ett malawikar, tänkte mig nån form av rot
    tänkte ha typ 4 golden och 4 socrate eller vadom heter en blå malawi iallafal tänkte försöka pressa i fyra till efter start men det kanske blir för mycket, vad tror ni?

    ska dra iväg efter jobbet och köpa sand växter samt akvariesilikon, återkommer med bild efter vattenfyllning

    mvh
    marcus
    blir det inte litet med stenarna som bakgrund?
    Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

    Kommentar

    • paicapo
      • August 2009
      • 23

      #3
      jo det blev mindre och sen lite till när jag hällde i sand samt la ner två mangroverötter, men det blev riktigt snyggt, bild kommer snart, köpte engelsk sjösten 3-5mm, men malawi är ju hyffsat stora så visst börjar man tänka på lite andra fiska, kanske ett stim neontetror mm

      vet att det är tveksamt med många malawis i ett sånt här litet kar, va tycker ni går gränsen? (antalet malawis alltså)

      Kommentar

      • paicapo
        • August 2009
        • 23

        #4
        va och köpte sand igår samt rötter, nu ser akvariet ut så här

        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Vad läckert!!!
          www.devons.se

          Kommentar

          • Snap3
            • May 2009
            • 145

            #6
            blev skit snyggt!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Lite kritik: Tycker sanden är helt fel mot bakgrunden. Väldigt ljus sand såsom korallsand är faktiskt snyggt mot stenmoduler och naturfärgade stenar. Inspiration:

              Kommentar

              • paicapo
                • August 2009
                • 23

                #8
                håller med,
                såg sanden jag köpte i ett akvarium med vatten i och då va gruset ganska mycket ljusare, så vi får se hur det blir när jag fyller upp med vatten, va inne på ganska ljus sand först oxå men jag har fått för mig att ev alger syns väldigt bra då, men jag tror att det kommer bli ljusare, blir spännande att se, någon som har nån uppfattning om jag kan dunka på med typ en 12 små malawis i karet?

                Kommentar

                • vargunge
                  • August 2009
                  • 214

                  #9
                  jag vet inte riktigt
                  Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                  Kommentar

                  • paicapo
                    • August 2009
                    • 23

                    #10
                    hej igen

                    nu är karet klart...för tillfället, vattenfyllde det i fre sen åkte jag och köpte växter 2st anubis samt 1 st valseneria, 3 skiffer stenar samt några kilo ljus finkornig sand, blev väldigt mörkt med bara engelsk sjösten men det ljusa gruset gjorde verkligen skillnad hela akvariet lös verkligen upp! tack johanski!

                    sen va det dags för fiskar inhandlade 4 st golden samt fyra röda zebror på lör och idag ytterligare 4st bright blue, vi får se om alla får plats när dom har växt till sig..kanske få man införskaffa ett nytt större akvarium, imorgon ska jag köpa bikarbonat samt kalksten och lägga bakom btn bakgrunden för att få upp ph-värdet som idag är aningen lågt på 7-7.5.

                    ett tips till btn bakgrund är att använda rikligt med akvariesilikon, fick in fisk två gånger bakom bakgrunden igår och det va ett helvete att få ut dom, fick riva halva akvariet och stressade upp fisken till max. duttade även på akvariegrus för att dölja silikonfogen, blev helt ok.

                    ska oxå inhandla koralsand för att få in mer vit samt nån typ av mal.

                    se länk för resultat o gärna mer tips!

                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      jag tycker att det räcker nästan med de malawi som du redan har i, de blir skitstora och mycket revirhävande sen, röd zebra kan vara riktigt aggressiva, speciellt hanar.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Gör lite stenrösen så att de har lite och gömma sig . annars så är det kanon snygt .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

                          #13
                          Väldigt läckert blev det särskilt med det kalla akvariet och de varma fiskarna. Gillar! Lite gömställen brukar ju vara poppis med men det var ju redan sagt. Keep going!

                          Har du förresten läst nybörjarguiden? Du kan ha petat i lite väl många fiskar lite väl fort så var noga med att kolla vattenkvalitén ganska ofta, särskilt nitrithalten, under i alla fall de två första månaderna. Jaganvänder ett test där man tar 5ml avkvatten, 7droppar av nån lösning, skvalpa runt och sen 7droppar av en annan lösning och sen läsa av några minuter senare. Funkar jättebra och är smidigt. Och ofta mer tillförlitligt än provstickorna som finns.

                          Lycka till!!!
                          www.devons.se

                          Kommentar

                          • paicapo
                            • August 2009
                            • 23

                            #14
                            nej jag har inte läst nybörjarguiden, men däremot ganska många inlägg gällande malawi, köper testkit för att kolla vattenkvalite imorgon när jag köper kalk mm, fick in fisk bakom bakgrunden nu igen..suck, va en pytteliten glipa jag inte tätade av estetiska själ men tydligen kom två golden igenom där så dom ligger och trycker under pumpen nu tog ut ca 1/3 av vattnet och tätade coh försökte sen i ca 2 tim att försöka få ut fiskarna jag inte behöver riva fanskapet igen men utan lycka, nån som har nå bra tips på att fånga fiskar, låter dom vara kvar bakom över natten sen imorgon när jag matar dom för första gången så öppnar jag upp dom två plast gallerna jag har på min bakgrun, sätter ljus i ena hörnat så att resterande fiska håller sig där och sen försöker jag valla ut dom...silikon och tätninga va det

                            Kommentar

                            • paicapo
                              • August 2009
                              • 23

                              #15
                              hej

                              nån som vet hur mycket birkamonat som man ska hälla i ett 125l för att höja ph, nu liger det på mellan 7-7,5 men vill upp till minst åtta.

                              har föresten redan nu sett lite agro tendenser hos min största rödzebra hanne, blir spännande att se hur det utvecklar sig, kanske får ta bort han om det blir för mycket,

                              har oxå märkt att fiskarna är väldigt skygga på morgonen när akvariet vart släckt hela natten, är det nån form av rovdjursskygghet, tänkte att rovfiskar jagar om natten eller nåt sånt..?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...