Hur ska man dela ett akvarium på mitten snyggt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lycka500
    • July 2009
    • 30

    Hur ska man dela ett akvarium på mitten snyggt?

    HejHej,jag undrar hur man ska dela ett 60 L akvarium på mitten snyggt?????
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med en glasskiva och sedan en list på rutan som täcker silikon och glas. Är det ett helglas så strunta i listen utan försök på karet att se enhetligt ut.
    Eller köpa ett till 60-liters, så stor plats tar det inte...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lycka500
      • July 2009
      • 30

      #3
      men då måste man ha 2 pumpar jag söker nån typ av vägg med hål i sig så det kan komma igenom syre på båda sidorna!?!

      /Jerry

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad ska du ha i karet/karen?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lycka500
          • July 2009
          • 30

          #5
          yngel av olika sorter för jag har redan ett 60 L och nu har jag skaffat till ett gammalt 60 L som jag tänkt dela med nåt så man får två 30L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Varför kan ynglen inte gå tillsammans då?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Lycka500
              • July 2009
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Varför kan ynglen inte gå tillsammans då?
              För att jag ska ha honan som ynglar på andra sidan eller att jag ska kunna ha andra fiskar där ...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ok, jag förstår. I ditt läge skulle jag ändå ta en funderare på om det verkligen är rätt att dela av ett såpass litet kar på mitten. Har du yngel i ett litet kar behöver du byta mer vatten för att hålla så god vattenkvalité som yngel helst vill ha, samt du kan heller inte ha så mycket fisk i den delen av kar.
                Skulle du däremot ha honan i en yngelkasse och sedan släppa ut ynglen i karet efset födseln så är det kanske en bättre väg att gå, om det nu inte funkar att ha honan i karet med ynglen.
                Det allra bästa är ett tätt planterat kar så de kan gömma sig den första tiden, bara några timmar efter födseln brukar de vara ganska duktiga på att simma så de blir ointressanta för honan.
                Att ha andra fiskar än yngel i ett delat 60-liters är heller inte så mycket med, då är det bara mindre pyttefiskar eller räkor som gäller...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Lycka500
                  • July 2009
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ok, jag förstår. I ditt läge skulle jag ändå ta en funderare på om det verkligen är rätt att dela av ett såpass litet kar på mitten. Har du yngel i ett litet kar behöver du byta mer vatten för att hålla så god vattenkvalité som yngel helst vill ha, samt du kan heller inte ha så mycket fisk i den delen av kar.
                  Skulle du däremot ha honan i en yngelkasse och sedan släppa ut ynglen i karet efset födseln så är det kanske en bättre väg att gå, om det nu inte funkar att ha honan i karet med ynglen.
                  Det allra bästa är ett tätt planterat kar så de kan gömma sig den första tiden, bara några timmar efter födseln brukar de vara ganska duktiga på att simma så de blir ointressanta för honan.
                  Att ha andra fiskar än yngel i ett delat 60-liters är heller inte så mycket med, då är det bara mindre pyttefiskar eller räkor som gäller...

                  okej

                  /Jerry

                  Kommentar

                  Arbetssätt...