Värme VS dålig pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    Värme VS dålig pump

    Känner att pumpen som sitter i nu börjar sjunga på sista versen snart.

    Sitter en Aquael Fan2 i nu men karet håller 28 grader med fullt utblås med extra luftslangen på. Har dock en ny pump i förrådet som jag skulle använt till mitt 350L innan vi flyttade (skulle haft den o ett fluval 4+ ihop) frågan är dom http://www.mraquarium.org/product.do?productId=P-1003 blir för kraftig för mitt 110L Juwelkar eller kom med ett BRA förslag på en ny pump. Kört vattenbyte och is för att ta ner tempen men orkar inte byta vatten varje dag.

    EDIT: Nu har jag inget val trots rengöring i helgen så går den knappt på halvfart nu och sackar mer o mer blev LITE väl hög fart i karet med länkade pumpen men plockade i lite lavastenar som jag hade och så plockade jag om rötteerna så dom tar ca 50% av kraften nu , får åka förbi zoo i morgon efter jobbet ser det ut som en Fluval 3+ ligger nära inköp. OM nu ingen annan protesterar vilt under kvällen.
    Senast redigerad av xlnt4ever; 20 August 2009, 18:40.
    Fiskoholic


  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Titta på watt-talet om du har för hög värme. Rent strömningsmässigt så är det ingen fara med starka pumpar - skulle själv lätt kunna sätta in en 1200 liters pump i ett 110. Om du har problem med värme så se till att du får en fläkt som blåser över vattenytan så att du ökar avdunstningen (tar energi (läs värme) från vattnet). Själv har jag just startat ett 400 liters saltvatten med pumpkapacitet på sammanlagt ca 200 watt och 6 x 54 watt T5:or. Tempen slutade på ca 29,3 som är för högt. Satte en liten 80 mm datafläkt i högra hörnet och nu går tempen upp till max 27,5 grader och går ner till ca 26 grader under natten när en del pumpar står stilla!

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Låter som pumpen går bra trögt och därmed värmer upp vattnet.
      Vi har ett Flurval +3 i vårt 110 liters kar och tycker den är kanon. Vi använder den som yngelkar (odlar galaxys i en åleds yngelkasse) och har strypt pumpen så mycket som det går, detta ge ett helt perfekt cirkulation för fiskarna och yngeln och pumpen har mycket mer att ge om man vrider på den lite.
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Titta på watt-talet om du har för hög värme. Rent strömningsmässigt så är det ingen fara med starka pumpar - skulle själv lätt kunna sätta in en 1200 liters pump i ett 110.

        MVH Lasse
        Fast Lasse nu är det väl ändå så att den övervägande delen av den akvariefisk som finns i handeln inte uppskattar en stråle på 1200L/tim i en volym på 110L! Det ökar fiskens energikonsumtion och kräver då en högre utfodring vilket beklastar vatten och filter! leder också ofta till att fisken blir hänvisad till ett hörn där den möjlígen kan finna lite lä! Visst är det bra med högt flöde men då är det mycket bättre att använda flera mindre pumpar tycker jag!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Vart sa jag att de skulle vara en stråle ? Du kan fördela ut vattnet via fler mynningar så du får samma funktion som flera pumpar. ett sätt som är väldigt bra är att ta ett rör (eller en färdigt utsrömningsrör) och ställa det lodrätt i ett hörn. sedan borrar man med någon cm mellanrum ett antal 3 mm hål så att man och riktar den parallellt med en av rutorna. Då får man en jämn ström cirkulärt i karet. Jag vill hävda att även för de mest långsamma och tröga av de arter vi har i ett akvarium är vattenrörelsen ändå bara en bråkdel av vad de har i naturen. Dessutom är det bra med träning Åheim - även för fisk

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Ursprungligen postat av xlnt4ever

            EDIT: Nu har jag inget val trots rengöring i helgen så går den knappt på halvfart nu och sackar mer o mer blev LITE väl hög fart i karet med länkade pumpen men plockade i lite lavastenar som jag hade och så plockade jag om rötteerna så dom tar ca 50% av kraften nu , får åka förbi zoo i morgon efter jobbet ser det ut som en Fluval 3+ ligger nära inköp. OM nu ingen annan protesterar vilt under kvällen.
            fluvan 3+ är ett kanonfilter men jag skulle ändå ta den nya generationen http://www.guldfisken.se/beta/catalo...aea462afa5ea58

            Och man kan enkelt nästan dubbla filtervolymen i u-modellen genom att låta bli att använda de 2 filterkasserna och istället köpa filtermattan till fluvals ytterfilter som passar perfekt att skjuta ner i filtret om man juserar dem lite med saxen http://www.guldfisken.se/beta/catalo...aea462afa5ea58
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • xlnt4ever
              • June 2008
              • 115

              #7
              Fluval 3an på plats i karet nu =) funkar kanon så helnöjd.
              Fiskoholic


              Kommentar

              Arbetssätt...