Gammal i G'et men silikonera om efter läckage.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Gammal i G'et men silikonera om efter läckage.

    Som jag skrev i rubriken så har mitt ena 310liters börjat läcka i ett hörn, har bara pågått i knappt en dag.

    Tömde det nästan helt igår och ska ta ut sanden o det lilla vatten som är kvar.

    Nu min fråga.

    Ska jag silikonera om hela akvariet eller räcker det med de anliggande glasen till det läckande hörnet?

    Var länge sen jag silikonera ett akvarium pga läckage, har mest handlat om total renovering eller komplett nybyggnation.

    Karet är ett DalaZooline.

    Köpte Akvastabil silikon dock bara en tub, räcker det?

    Kan man skära bort det gamla silikonet just vid läckage stället o lägga på nytt eller kan jag rent av enbart tvätta o torka på det gamla silikonet o lägga på fräscht ovanpå?
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om läckaget beror på att silikonet släppt får du skära bort allt löst silikon, tvätta ordentligt, och sen lägga nytt silikon ovanpå.
    Är läckan mer begränsad kan det vara svårt att få tätt, eftersom vattnet ofta kryper rätt långt under fogen, men det går även där att täcka fogen med nytt silikon.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Okej, då ska jag tömma i morgon istället för som planerat idag.
      testade faktiskt med att hälla i lite karamellfärg och har iallafall lokaliserat den lilla läcka, var silikonet precis i framkant som släppt och vattnet går som ett "Z" till hörnet.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Silicona om hela karet annars ångrar man sig lätt

        Kommentar

        Arbetssätt...