Köpa akvarieställning i aluminium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna_K
    • October 2008
    • 13

    Köpa akvarieställning i aluminium?

    Jag och min sambo funderar på att starta upp hans pappas gamla 150l kar snart och tampas just nu med problem om vart vi skall ställa det.

    Platsen har vi klar för oss, men på vad? ett akvarium på 150l väger ju en hel del när det är fyllt med vatten och "inredning". Att köpa en byrå på IKEA skulle kanske fungera, men vad om den inte håller?

    Därför funderar vi på att försöka få tag på en aluminiumställning till karet, men vart kan man få tag på en sådan? (med måtten 95x40) Finns det någom återförsäljare på internet eller ska jag vända mig till min akvariehandlare?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns både på nätet och som beställningsvara hos din lokala zoohandlare. Kolla tex på www.pwss.se så ser du ungefär var priserna ligger.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Bygg en själv med reglar och klä in den i panel!

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Johanna_K
        • October 2008
        • 13

        #4
        Tack för tipsen =)

        Då är det bara att börja filura på hur man lättast bygger en hållbar+stabil bänk =)

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Enkelt, två ramar, (en uppe, en nere) och stödben i varje hörn, skiva på det hela och vips, en akvariebänk färdig!
          För att dölja reglarna kan man klä in alltihopa i valfritt trämaterial.

          De första bilderna och Inlägg 51 visar 2 alternativ, finns även andra lösningar i den tråden.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #6
            Jag byggde bänk till mitt 325literskar med 45x70 reglar Och täckte utsidan med 10mm furuplywood och målade det sedan svart. blev ganska bra. är inte klar med framsidan än men det blir ett senare projekt

            satte dem så här
            _______
            | | |
            -------- Och sidorna ser ut som ett H med reglar i toppen och botten. Håller än så länge iallafall

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Reglar håller mer än man tror!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13137

                #8
                Ursprungligen postat av Johanna_K
                Tack för tipsen =)

                Då är det bara att börja filura på hur man lättast bygger en hållbar+stabil bänk =)
                Du kan bara köpa lecablock på byggvaruhus, stapla upp så högt du vill ha akvariet, lägg på en målad spånsiva! Du kan också måla lecablocken om du inte vill ha den mörkgrå nyansen! billigt och skitsnyggt Håller garanterat
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...