Filter till stort kar - vilket är bäst

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    Filter till stort kar - vilket är bäst

    Måste börja fundera på vilket filter jag ska köpa till ett 720-liters.

    Jag ska ha mitt i sovrummet så det måste vara ett tyst filter.

    Valet står mellan dessa
    Eheim Ytterfilter 2080 - Professional 3 http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2080-professional-p-48.html

    Eheim Ytterfilter 2078 - Professionel 3e http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2078-professionel-3e-electronic-p-2675.html

    Vilka filter har ni till era stora kar?
    + vad måste jagf köpa till ? (har aldrig haft ytterfilter innan)
    / dtoppen /
  • adam_hansson
    • April 2009
    • 29

    #2
    Har en Eheim 2078e till mitt 260L kar och den är helt underbar, perfekt med 12h funktionen(bra fräs på dagen och lungt(tyst) på natten.
    Har fyllt min med BioMech längst ner och Substrat Pro i övriga korgarna.

    Du blir INTE besviken

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      ingen annan som kan tycka till , är ju som sagt i valet och kvalet
      / dtoppen /

      Kommentar

      • sötvatten
        • March 2009
        • 31

        #4
        Ja, själv kör jag med 2260 till mitt 720, samt två 2080 till det stora karet. 2260 är det väldigt bra flås i, dock är det inte ljudlöst. Däremot hör man knappt 2080, så om du vill ha ett tyst filter så är det nog det du skall kika närmare på. Sen finns det ju fluval m.m. men har inget ytteerfilter av detta märke så det kan jag inte uttala mig om.
        Senast redigerad av sötvatten; 12 August 2009, 20:16.

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Jag kör med ett Tetratec EX 1200 ganska billigt i jämförelse med andra ytterfilter. Och ganska så tyst också. Det har ju inga direkt jätteavancerade funktioner men den får jobbet gjort.

          Kommentar

          • vmax4ever
            • April 2005
            • 198

            #6
            själv kör jag med 2 st 2028, då är man säker ifall ena lägger av, kör även med 2st AN 300w led doppvärmare. samma princip
            Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Jag kör med 2078an till mitt 540 i sovrummet. Du kan ju ställa in flödet hur du vill ha det. Den låter lite extra om du kör på riktigt max, men du behöver inte gå ner många snäpp innan den tystnar. Det som är sjukt bra är, som adam hansson säger, 12h biofunktionen. Du kan ha fullt ös på dagen och lugnt och tyst på natten (inte optimalt för fiskarna iofs om du har massor med växter )

              Oavsett vad du väljer kommer du inte att bli besviken - alla eheim är tysta
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Guest

                #8
                ´Har 2 2078e (pro3e) GRYMT filter! stor filterkapacitet, tyst på natten som nån tidigare sa. Annars är de väl ett eheim, som alla andra gör de sitt jobb.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Oavsett vad du väljer så välj två!

                  Att kunna rengöra det ena och samtidigt ha ett igång med bakterier är guld.

                  Samt att det inte är evighetsmaskiner, förr eller senare går något sönder, men ingen panik om man har två filter.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Kanske smartare o köra me en 2078e och en 2217 för att spara lite pengar

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Efter mycket velande hit och dit så är jag veligare än någonsin.

                      Finns det några risker med bottenfilter? - är sjukt nojjig att ytterfilter ska läcka
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13142

                        #12
                        Om du är orolig för läckage så är det ingen höjdare att skaffa ett ytterfilter och sen ligga sömnlös tycker Du ska fundera på en bit slimline i båda bakre hörnen med filtermatta och pump, har så i ett kar och det fungerar gryyymt bra (dock bara i ena hörnet för det är ett mindre kar)
                        2st http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9a3198eba711cd
                        och 2st http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9a3198eba711cd
                        å lite matta http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9a3198eba711cd!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av rödtoppen
                          Efter mycket velande hit och dit så är jag veligare än någonsin.

                          Finns det några risker med bottenfilter? - är sjukt nojjig att ytterfilter ska läcka
                          Jag kör med bottenfilter i alla mina kar, i de lite större karen tillsammans med ytterfilter och det funkar kanon!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • rödtoppen
                            • June 2006
                            • 3148

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag kör med bottenfilter i alla mina kar, i de lite större karen tillsammans med ytterfilter och det funkar kanon!
                            Har du silikonat fast bottenplattorna eller ligger de löst under gruset?
                            / dtoppen /

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              De ligger löst under gruset.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...