Spricka i framrutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uncleban
    • March 2008
    • 69

    Spricka i framrutan

    Såg idag att det finns en liten spricka i glaset på framsidan. Sitter ungefär 6-7 cm från nederkant och sprickan i sig är ca 3-4 mm. Ser inte ut som att den spruckit igenom glaset, mer som att det är på insidan.

    Jag läste tidigare i en annan tråd om någon med spricka i bottenglaset och att det man kan göra är att silikona dit en extra glasskiva ovanpå. Vad tror ni om min spricka? Ska jag göra samma sak och i så fall hur stor glasskiva?
  • uncleban
    • March 2008
    • 69

    #2
    Glömde säga att baljan är på 120L och just nu har jag tömt nästan hälften av vattnet bara för att minska på belastningen tills jag vet en lösning.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av uncleban
      Såg idag att det finns en liten spricka i glaset på framsidan. Sitter ungefär 6-7 cm från nederkant och sprickan i sig är ca 3-4 mm. Ser inte ut som att den spruckit igenom glaset, mer som att det är på insidan.

      Jag läste tidigare i en annan tråd om någon med spricka i bottenglaset och att det man kan göra är att silikona dit en extra glasskiva ovanpå. Vad tror ni om min spricka? Ska jag göra samma sak och i så fall hur stor glasskiva?

      Ska du göra det knepet med en extra skiva så behöver du ta hela rutan för att vara säker (får bli baksida om det går)
      för skulle sprickan börja växa så hjälper det inte att täcka befintlig spricka.

      120 l .. vad tar dom för en sådan balja på hornbach.. kanske inte är värt jobbet att limma dit en extra glasruta???
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Ursprungligen postat av uncleban
        Såg idag att det finns en liten spricka i glaset på framsidan. Sitter ungefär 6-7 cm från nederkant och sprickan i sig är ca 3-4 mm. Ser inte ut som att den spruckit igenom glaset, mer som att det är på insidan.

        Jag läste tidigare i en annan tråd om någon med spricka i bottenglaset och att det man kan göra är att silikona dit en extra glasskiva ovanpå. Vad tror ni om min spricka? Ska jag göra samma sak och i så fall hur stor glasskiva?
        är det inte bara en liten repa då? Lägg tummen mot utsidan av rutan där "sprickan" är och kolla från sidan hur djupt den går!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hisingislandman
          • December 2006
          • 176

          #5
          Om sprickan är avslutad dvs att den går ut i kanten igen , då borde det gå att täcka den med en mindre bit.

          Kommentar

          • uncleban
            • March 2008
            • 69

            #6
            Ingen repa utan spricka nu när jag kollat ytterligare Sprickan är mitt på rutan 6-7 cm från botten. Har bestämt mig för att skaffa en ny balja istället...

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Troligen är det ett ramkar, men stämmer det?
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • uncleban
                • March 2008
                • 69

                #8
                Helglasakvarium från Juwel med botten och ovandel i svart, avtagbar plast. Har bestämt mig för att skaffa större nu när den bättre hälften ( dvs gumman ) gett tillåtelse för det.

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #9
                  Ursprungligen postat av uncleban
                  Helglasakvarium från Juwel med botten och ovandel i svart, avtagbar plast. Har bestämt mig för att skaffa större nu när den bättre hälften ( dvs gumman ) gett tillåtelse för det.
                  Inget ont som inte för något gott med sig =)
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Eller byta hela rutan...
                    Skall man ändock byta upp sig i storlek känns det väl sådär motiverat, men ha karet som reservkar eller övningsobjekt för renoveringsprojekt vore kanske kul
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...