Hur får vattnet sitt syre i ett akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exiton
    • July 2009
    • 121

    Hur får vattnet sitt syre i ett akvarie?

    Hej jag har en fråga som kanske är lite konstig, var på djuraffären o frågade och fick veta att det kanske inte är som jag trodde men man vet ju aldrig med dom så därför frågar jag här.

    Har lite problem med att mina akvarier låter(porlar) lite mycket.
    Hur ger pumparna syre i akvariet? jag har pumpen så "luft röret" är ovanför ytan så det sprutar ut bubblor i akvariet men han på djuraffären sa att jag kan trycka ner pumpen så länge ytan krusas så blir det luft i akvariet och att bubblorna mest är för att vissa tycker de är snyggt? Det löser ju hela mitt problem om ytan bara behöver krusas och luft röret kan vara under ytan utan problem.

    Ursäkta om de blev lite rörigt nu men vet inte hur jag ska beskriva på bästa sätt.
    Moderator @ mfksweden.se
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    #2
    Han har rätt, det räcker med krusningarna för att fiskarna ska ha det bra. Sen ett partiellt vattenbyte typ varje lördag ger ju sitt med. Enda gången jag kör slangen är om det är för varmt i vattnet så att luften får kyla ner karet lite.
    Fiskoholic


    Kommentar

    • exiton
      • July 2009
      • 121

      #3
      Okej fan va skönt o höra tack!!:P
      Moderator @ mfksweden.se

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Växter, bra belysning och CO2. Vattnet ser ut som sockerdricka på kvällen. Rent syre genom fotosyntes alltså. I övrigt kan man väl säga att syrebrist i akvarier förekommer väldigt sällan, oavsett god cirkulation av ytvattnet. Har endast upplevt syrebrist (eller kanske snarare CO2 överskott) i överlastade akvarier som totalt saknat växter, saknat vettig belysning och sällan utförda delvattenbyten. Rena förvaringskärl i princip. Så om det uppstår syrebrist i ett akvarie så har man verkligen missat det mest fundamentala vad gäller akvaristik.

        Kommentar

        • I/A
          • August 2009
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Växter, bra belysning och CO2. Vattnet ser ut som sockerdricka på kvällen. Rent syre genom fotosyntes alltså. I övrigt kan man väl säga att syrebrist i akvarier förekommer väldigt sällan, oavsett god cirkulation av ytvattnet. Har endast upplevt syrebrist (eller kanske snarare CO2 överskott) i överlastade akvarier som totalt saknat växter, saknat vettig belysning och sällan utförda delvattenbyten. Rena förvaringskärl i princip. Så om det uppstår syrebrist i ett akvarie så har man verkligen missat det mest fundamentala vad gäller akvaristik.
          När ni ändå är inne på det ämnet, hur märker man på fiskarna att det är syrebrist?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av I/A
            När ni ändå är inne på det ämnet, hur märker man på fiskarna att det är syrebrist?
            De står vid vattenytan och kippar efter syre.

            Vad gäller det som sleaper skriver så bör väl påpekas att behovet av hög syrehalt i vattnet varier mycket mellan olika arter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...