Missljud i ny Juwelpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arcticwolf
    • April 2006
    • 15

    Missljud i ny Juwelpump

    Hej på er.

    Köpte i början av veckan ett nytt 180 liters kar med tillhörande möbel av märket Juwel.

    Igår inredde jag och sambon det, och fyllde upp med vatten - bilder kommer.

    Problemet som uppkom var att vi hade svårt att få igång pumpen när vi kom till det momentet. Den ville helt enkelt inte starta. Efter många om och men fick vi den till slut att komma igång (sambon satte fart på propellern medan jag satt i kontakten - starthjälp)....

    Min fråga är hur mycket ska dessa pumpar låta? Det är ett jädra liv på den bitvis för att sedan tystna ner och då hör man bara att motorn i pumpen går, som ett lågt hummande läte.

    Är det idé att ringa till djuraffären och byta ut pumpen med tanke på att vi hade sådana problem att få den att starta?
    Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
    11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)
  • Silvertejp
    • March 2009
    • 73

    #2
    Det här ljudet som du beskriver, det är inte så att det är luftbubblor som passerar pumpen som låter?
    Det förekommer väldigt ofta när pumpen är nystartad..
    Gör om gör rätt!

    Kommentar

    • Hisingislandman
      • December 2006
      • 176

      #3
      Min lät en del i början med. Kanske är det luft i den? Vänd o vrid den under vattnet och se om det minskar. Jag har haft min i 3 år nu och den är tys och fin. Men i början lät den lite. Det var locket på hela filterbehållaren som vibrerade men sen jag klämde dit det hårt är det tyst där.

      Hoppas det hjälper nåt.

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Jag har också ett sådan kar. Min pump har inte alls haft några missljud för sig. Inte ens vid uppstart.
        Det enda jag hör är ett svagt brummande. vilket väl anses normalt

        Kommentar

        • Arcticwolf
          • April 2006
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av MissB
          Jag har också ett sådan kar. Min pump har inte alls haft några missljud för sig. Inte ens vid uppstart.
          Det enda jag hör är ett svagt brummande. vilket väl anses normalt
          Vår lät som sjutton som sagt. Nu har den tystnat och har bara det svaga brummandet sen någon timme tillbaka. Får väl se om det fortsätter vara tyst, annars får vi väl åka tillbaka till djuraffären och be om en ny.

          Lovade bild på karet.

          http://yfrog.com/11img5087qj

          Blir mera växter i vänstra hörnet vad det lider. Det ser en aning tomt ut där. Och för att få bakgrundsplanschen att veta hut (startade en annan tråd om detta bråkiga fenomen i 03. Inredning) åkte sambon förbi Bauhaus och köpte 15mm bred plastvinkel på metervara. Så för att bara sätta i bak kant på karet valde vi att klippa till och täcka skarvarna på hörnen i framkant av karet också. *nöjd*
          Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
          11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Kan låta i början, men efter någon dag eller så skall det inte låta särskilt mkt.

            Kommentar

            • MissB
              • May 2009
              • 502

              #7
              SEr trevligt ut.
              Hur får du det blåa ljuset?

              Kommentar

              • Arcticwolf
                • April 2006
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av MissB
                SEr trevligt ut.
                Hur får du det blåa ljuset?
                Hade nog fel inställning på kameran.

                Jag tog en bild till lite senare idag.



                Men vi upptäckte igår att det är två olika sken på de två lysrör som sitter i rampen. Men vi hittar ingen information i manualen om vad det skulle kunna vara.

                Ska förbi djuraffären nu om en stund, så får de titta och prova pumpen.
                Den har börjat skorra igen.
                Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
                11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)

                Kommentar

                • Hisingislandman
                  • December 2006
                  • 176

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hisingislandman
                  Min lät en del i början med. Kanske är det luft i den? Vänd o vrid den under vattnet och se om det minskar. Jag har haft min i 3 år nu och den är tys och fin. Men i början lät den lite. Det var locket på hela filterbehållaren som vibrerade men sen jag klämde dit det hårt är det tyst där.

                  Hoppas det hjälper nåt.

                  Hmm min pump la av idag. Gått i 3½ år men nu är den stendöd.

                  Kommentar

                  • Sophia_
                    • January 2009
                    • 454

                    #10
                    Vad sa affären om pumpen?
                    www.devons.se

                    Kommentar

                    • Maackan
                      • May 2009
                      • 50

                      #11
                      Vad hade du tänkt ha för firrar i det?

                      Kommentar

                      • Arcticwolf
                        • April 2006
                        • 15

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sophia_
                        Vad sa affären om pumpen?
                        Givetvis lät pumpen inte ett smack när de startade upp den i affären. De lät den ligga i ett av karen medan vi gick runt och bestämde oss för lite mera växter och dylikt.

                        Fortfarande inget missljud när vi blev klara - utan vi tog hem den igen.

                        Satte tillbaka den i karet hemma - och sen dess har den makalöst nog hållit tyst.. Den brummar bara svagt. Har ingen aning om varför den lät så illa i början...

                        Maackan, karet innehåller nu följande:

                        1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 25cm
                        1st Glyptoperichthys Gibbiceps ca. 5cm
                        11st Kardinaltetror
                        5st Blodtetra
                        4st Svärdbärare (1st Röd hane och 3st Wagtailhonor)

                        bild finns på följande länk.
                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                        var tvungen att använda blixten för att få bilden någorlunda skarp. Utan blev bilderna väldigt mörka och dystra... Ska ta bättre bilder framöver.


                        Konstaterar för övrigt att den stora malen (som på bilden gömmer sig bakom stenen jag ställt upp mot pumpen) är en riktig skitgris. Blir att investera i en "dammsugare" nästa gång vi åker till akvarieaffären tillsammans med nitrittestare.
                        Senast redigerad av Arcticwolf; 17 August 2009, 06:57. Anledning: lagt till bild
                        Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
                        11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)

                        Kommentar

                        • Najjklas
                          • August 2008
                          • 77

                          #13
                          Satt o slösurfade lite och hittade denna tråden.
                          Såg att det löste sig men tänkte ändå dra min historia för sökande:


                          Min juwelpump har haft lite missljud för sig.
                          Brummade ganska så kraftigt. Dessutom ett "skorrande" ljud.
                          Väntade på att den skulle tystna men det gjorde den aldrig.
                          Beslöt mig för att köpa ny men på mitt lokala zoo sa han att dom var svåra att få tag i (?)
                          Plocka upp den för att felsöka själv.
                          Upptäckte efter ett tag att metallpinnen som impellern (heter det så?) sitter på satt lite löst. Vickade man på den lite försiktigt så glappade det nån mm eller två.
                          2-3 lösa knack på pinnen med en liten hammare så satt den ordentligt igen och pumpen har gått tyst sen dess.


                          MVH Niklas

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ganska säker på att den skall glappa lite, är ingen mekaniker/tekniker. Missljuden kan ju också bero på hur pump/rör sitter i akvariet. "Förflytta" den bara några mm kan göra att ljuden försvinner. Sedan behöver den rengöras någon gång mellan varven, men om det var en ny är det inte problemet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...