Att ersätta en pump med en annan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Att ersätta en pump med en annan

    Kanske kan detta vara till hjälp för någon.

    Att ersätta en pump med en annan utan störningar i karet kan gå till på det sätt som jag beskriver nedan.

    Bakgrund:
    Jag är ganska trött på Fluval innerpumpar som efter en kort tid gloggar igen så lätt, så jag bestämde mig för att ersätta mitt Fluval +4 med en Eheim 2252 i mitt 180. Denna Eheim har under några veckor vandrat runt i mina olika kar med filtervadd för att fånga upp småpartiklar som Fluvalen inte fixat.

    Eheimen har visat sig stark nog att hålla stingen även med filtervadd, något där mina andra pumpar snabbt tappar sugen.

    Så här gör jag för att köra in Eheimen:

    De nya filtermattorna sköljdes först ut i kallt kranvatten, därefter kramades den ingångna Fluvalens filtermattor ur i ca 5 liter akvarievatten i en 10 litershink. Sedan kramades de nya Eheimmattorna ett antal gånger i det vatten som förra kramning åstadkommit i hinken.

    Sedan satte jag i filtermattorna i Eheimpumpen och körde igång den parallellt med den ingånga Fluval +4.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Ähum! Varför kan jag inte ladda upp bilder från min dator helt plötsligt?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    Arbetssätt...