Lysramp/Armatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Lysramp/Armatur

    Okej, hej igen, gjorde en tråd igår om exakt samma sak.. men bröt tydligen imot en regel, så den blev borttagen hann inte se någons svar
    Så svara på nytt om ni hade gjort de

    Nåväl för er som inte såg gårdagens tråd så kan jag säga så mycket som att jag har köpt grejer och städat och fixat med morsans gammla akvarium som inte använts på 20 år

    Köpt ny pump, bänk, tätat om, och nu fattar en lyramp..

    Såg lysrampar på Guldfisken.se men billigaste låg på 500 kr?
    Tycker det är lite att ta i
    Någon som vet om var man kan få tag på det billigare..

    90cm lång!(då jag redan har ett 90 cm rör)

    Tack på förhand
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    #2
    Viktigare än att du har ett rör som är 90 långt är hur stort akvariet är? Om det är så pass långt så skulle jag nog ta och köpa en ramp som rymmer minst två rör och inte bara ett. Om akvariet är ca. 95cm så skulle jag kuna tänka mig att följande passar: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=202&page=1
    Leta dock reda på lite olika sidor och jämför priser då pwss inte nödvändigtvis behöver vara billigast, och kanske inte kan ge dig kortast leveranstid.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Okej keibo, akvariet är avlångt men inte djupt eller högt.. så det räcker gott och väl med 1 lysrör, tanken med 90cm var att det räcker gott och väl, och röret jag har fick jag pröjsa lite för (200:-), så då köper jag ju hellre en ramp på 90cm, eftersom det kommer funka..
      Fast vet iofs inte riktigt hur det är med måtten?
      Som på den du länkade står det 95 cm? Är det armaturen, eller röret som ska i som måtten är beräknade efter..

      Nåväl röret är 90cm iaf, keep it up.. (betalar helst under 500 lapp för rampen)
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • exight
        • July 2009
        • 167

        #4
        Íngen mer med tips? :O
        Tidigare: 120L Malawi
        Tidigare: 275L Mix
        Tidigare: 540L Mix
        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          om du har täckglas kan du köpa en lysrörsarmatur på rusta eller clas ohlson... det blir inte snyggt men det funkar... 30watt är lysröret på om det är 90cm...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Ett akvariums volym ökar inte i samma takt som längden.

            Om du har ett akvarium som är 90cm långt så har det 10 gånger volymen mot ett som är 45cm långt med samma proportioner. Det gör att du behöver 10 gånger mer effekt på lysröret.

            Om vi säger att ditt akvarie är 90x45x45 (vilket är ett vanligt mått) och du vill ha 0,5-1 Watt per liter vatten, så bör du ha ca 75-150W. Med 30W ligger du inte ens på hälften av minimivärdet. Ska du inte ha så mycket växter bör du alltså skaffa minst ett lika långt lysrör till, utöver det du har nu.

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              0,5W per liter är väl ändå att ta i ordentligt om man inte ska köra växtakvarium. Jag har 180W till mitt 420-liters och mängder med växter som växer och mår bra. Ska man köra mycket växter så bör ett rör till införskaffas men om man inte ska ha växter alls eller bara några enkla (anubias och vallisneria tex) så går det nog bra med 30W också. Sedan att det blir snyggare (enligt mig) med mycket ljus är en annan sak.

              exight: Du får inte plats med 30W-rör i 90 cm armatur. Det är 95 cm som är standard då.

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Är inte halt säker på vad armaturer skall kosta i Sverige men det som länkades till är inte så dyrt mot vad jag har sett här hemma. Väd är det för lysrör du har köpt? Lysrören bör man ändå byta ut med jämna mellanrum då de blir slöa. Det är kanske i längden klokt att satsa på en ordentlig armatur genast så att man inte ångrar sig efteråt. Om du nu har ett rör så kan du ju använda det i vilket fall som helst vare sig du köper en 1 eller 2 rörs armatur.
                h. Johan

                Kommentar

                • exight
                  • July 2009
                  • 167

                  #9
                  Mitt akvarium är 120x30x40 (144 L), men armaturen som var till detta akvarie innan var 90cm, och plats till 1 rör.. Så små chansade på att det skulle funkat (inte jag som använt akvariumet förrut, så inte set thur det blev med den armaturen).. Men med vetskapen om att jag hade en armatur som tog in ett 90cm rör, så gick jag och köpte något "fint" märkes rör till akvarium, som tydligen ska va jätte bra till växter och ge ett snyggt "naturligt" ljus i akvariumet.. När jag kom hem och testade den 20 år armaturen, så var den trasig

                  Har inte mycket växter 3 stycken mycket små växter, mest sten inredning.. Akvariumet skall inehålla ciklider så hörde att sten passade bra..

                  Iaf beställt en ramp, 90 cm. enkel rörs.. som jag får på tors.. Tack för alla tips
                  Tidigare: 120L Malawi
                  Tidigare: 275L Mix
                  Tidigare: 540L Mix
                  Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  Arbetssätt...