Val av filtermatta & cirkulationspump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    Val av filtermatta & cirkulationspump

    Har idag köpt ett 720liters kar med BTN Tanganyika inmonterad, samt ett par BTN moduler i botten. Min tanke var nu att ha filtervadd bakom bakgrunden med cikrlulationspumpar.

    Tänkte bara fråga om det är bäst att köra på grov filtermatta rakt igenom eller är det då bättre att blanda olika PPI?

    Vidare undrar jag om någon har tips på en/två cirkulationspumpar till detta. Pumparna får gärna vara billiga men framför allt tysta. (De kommer att monteras mitt i filtervadden bakom bakgrunden, inte mot bakgrunden i sig eller mot glaset, om det nu spelar någon roll.)

    Ps. Nej jag vill inte ha ytterfilter =) Ds.

    /Peter
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • Frisen
    • July 2009
    • 36

    #2
    Tja, själv hade jag en Eheim 1260 cirkpump som flödade 2400l/min bakom min BTN och den hördes knappt.
    Till detta blå filtermatta samt några "bollar" av svart hårdplast som följde med akvariet.

    Pumpen har jag kvar som du kan få köpa för en billig peng om du är intresserad. Det som behöver bytas på den är pumphjulet då paddlarna är av.



    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Ursprungligen postat av Frisen
      Tja, själv hade jag en Eheim 1260 cirkpump som flödade 2400l/min bakom min BTN och den hördes knappt.
      Till detta blå filtermatta samt några "bollar" av svart hårdplast som följde med akvariet.

      Pumpen har jag kvar som du kan få köpa för en billig peng om du är intresserad. Det som behöver bytas på den är pumphjulet då paddlarna är av.



      http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=976&page=1
      Hur gammal är pumpen? Och vad är en billig peng i så fall? =)

      Edit: Satt och kollade lite och en newjet 3000 kanske är billigare... Någon som har en sådan och vet något om ljudnivån?
      Senast redigerad av Keibo; 31 July 2009, 07:51.
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • Frisen
        • July 2009
        • 36

        #4
        Pumpen följde med akvariet så jag vet inte säkert, akvariet är cirka tre år gammalt så jag tror att pumpen är det oxå.....

        Du kan få den för 200:- om du vill

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          200 + 416 för ny impeller, kontra en newjet för 4kr mindre känns lite ovärt... sorry men du får behålla din pump Frisen

          Angående filtermatta, är det 10PPI som gäller då eller? Och skall man fylla med filtermattsbitar hela vägen upp till ytan? Och hur stora ska bitarna vara? Många frågor, men det börjar klarna. :P
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • ulfand
            • May 2008
            • 111

            #6
            Hej, jag har också ett 720 med heltäckande bakgrund. Jag har 2 st Eheim compact 3000 och de fungerar bra tycker jag. Jag har haft en Newjet men jag tyckte att den var lite högljudd, kan ju iofs vara ett dåligt ex som jag hade?? Hur som helst så är jag mycket nöjd med mina Eheim Compact.

            Jag har endast "blå filtermatta" bakom, 10 PPI, både i långa ganska stora bitar som står på bptten och går en liten bit över vattennivån bakom bakgrunden. Jag har även klipp till kuber av mattan för att kunna fylla upp alla skrymslen och vrår. Vatten är ju som el, dvs väljer den lättaste vägen, så man får pilla lite för att kunna få ut maximalt av filtreringen bakom bakgrunden. Nackdelen med att klippa kuber är ju om man har hård belastning i karet och skulle behöva ta upp dem för rengöring, hittills har jag klarat mig och hoppas det går något år till iaf.

            Man kan ju använda biobollar också om man vill, men jag tycker att filtermatta (10PPI) är helt outstanding.
            ___________________________________
            720L blivande SA

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              annonser i forumet är inte tillåtet, bara så ni vet!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #8
                Oj! Jo det var lite dumt, vi skulle tagit det i PM istället... Tack för tillsägelsen iaf

                2st på 3000 liter? Kör du båda på samma sida eller på varsin sida då? Blir inte det väldigt strömt? (Ska köra channor tillsammans med påfåglar, malar och kanske en/två fengäddor var tanken).

                Jag har för övrigt fått reda på att han haft bottenfilter som insug från framsidan til baksidan av bakgrunden. Får kansketäta detta och borra nya hål i bakgrunden då, och hur många insug behöver man per pump om man antar att pumpen drar 3000liter/timme?
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Offtopic:

                  Har du snackat med någon som har påfåglar och fengäddor tillsammans? Fengäddor tar ett tag på sig att ta sig till maten, vilket INTE påfåglar gör. Sen äter påfåglar mer än vad dem behöver så det kan bli svårt att få nog med mat åt fengäddorna.

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    Jag har påfåglar (små men glupska) tillsammans med fengäddor (ungefär dubbelt så stora som mina påffar) just nu. Matar bara mina påfåflar med flytande käk samtidigt som jag matar fengäddorna med sjunkande sådant. Blir kanske ett problem när påfåglarna blir större, men jag tänkte ha en grotta som man kan lägga ner mat till fengäddorna i, där inte påfåglarna kan komma in och sno den. Tror du att det kan tänkas fungera?
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • ulfand
                      • May 2008
                      • 111

                      #11
                      Jag har mina pumpars utblås på två olika ställen, fast åt samma håll. Blir riktigt strömt men jag har ju tanganyika så du kan säkert dra ner lite på virvlarna. Tror det räcker med ett insug på motsvarande sida, men det är ju beroende på hur mycket drag du har i pumparna. jag har två st.
                      ___________________________________
                      720L blivande SA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...