intervall filter 2227

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    intervall filter 2227

    Hej. Jag har precis fått ett intervall filter 2227. Det har stått still ett antal år men är oanvändt. Jag ville se om det funkade, och det gjorde det inte..
    Jag har kopplat på alla slangar utan att klippa, alltså är dom i orginalform.

    Ut- och insuget har jag bara lagt ner i karet och den lilla slangen är ganska mycket längre och det har jag tejpat fast på täckglaset.

    Problemet är att intervallfunktionen inte funkar, den vill inte tömma sig.
    Det är iaf fart i pumpen så den pumpar ju iaf runt vattnet.

    Hur ska jag göra. Snälla hjälp mig fixa detta, vet inte vad jag ska göra..

    Mvh Lucas
  • snigelmannen
    • June 2009
    • 14

    #2
    Kommer det in luft genom den lilla slangen? Min hamnade under vattenytan och då slutade intervallen fungera. Man brukar plugga igen luftintaget om man ska köra filtret utan intervall, t.ex. om man kör med aktivt kol i filtret (tror det nämns i manualen).

    Kommentar

    • Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

      #3
      Ursprungligen postat av snigelmannen
      Kommer det in luft genom den lilla slangen? Min hamnade under vattenytan och då slutade intervallen fungera. Man brukar plugga igen luftintaget om man ska köra filtret utan intervall, t.ex. om man kör med aktivt kol i filtret (tror det nämns i manualen).
      Nej det verkar inte som den suger in luft eftersom det är vatten i den lilla slangen. Det står att man ska suga i det lilla röret för att fylla upp pumpen och då blir ju det röret vattenfyllt. Hur får jag bort det vattnet då?

      Mvh Lucas

      Kommentar

      • snigelmannen
        • June 2009
        • 14

        #4
        Om lilla slangen hålls rak så borde vattnet sugas in i pumpen. Annars kan du testa att blåsa

        Kommentar

        • Lucas_magi
          • June 2005
          • 159

          #5
          Jag testade att blåsa, det fylldes bara luft i filtret.

          Ska jag fortsätta att blåsa in luft och se om filtret vill gå igång?

          Mvh Lucas

          Kommentar

          • snigelmannen
            • June 2009
            • 14

            #6
            När jag fick vatten i min slang så höll jag bara upp slangen så att vattnet kunde åka ner i filtret. Möjligtvis så drog jag ut kontakten och satte i den igen men jag tror inte det.

            Kommentar

            • Lucas_magi
              • June 2005
              • 159

              #7
              Kan det göra så att pumpen inte vill tömma sig? den suger inte in någon luft alls ur luftröret.

              Spelar det någon roll hur flottören ligger? Den har ju en liten skåra där uppe som kanske ska vara på ett speciellt sätt?
              Det sipprar in lite vatten från det översta hålet till flottören, ska det göra det?

              Mvh Lucas

              Kommentar

              • snigelmannen
                • June 2009
                • 14

                #8
                Jag har studerat mitt 2229 nu men blir inte klok på vad du menar. Kan vara så enkelt att du har en nyare eller äldre modell. I mitt filter pressas vattnet in i flottörbehållaren underifrån och får flottören att lyfta.

                Intervallfunktionen kan i alla fall inte fungera utan att det kan komma in och ut luft genom luftslangen så det är nog där felet sitter. Har tyvärr lite slut på ideer nu.

                Kommentar

                • Lucas_magi
                  • June 2005
                  • 159

                  #9
                  Om man stänger av in sug slangen så funkar det fint men då kommer det både in och ut vatten ur bara den ena slangen? Vad betyder det?

                  Betyder det att pumpen som pumpar vattnet pumpar vattnet saktare än vad häverteffekten av vattnet som rinner ner i pumpen?

                  Alltså behövs en ny pump?

                  Mvh Lucas

                  Kommentar

                  • Lucas_magi
                    • June 2005
                    • 159

                    #10
                    Jag fick låna ett annat huvud som var till den tidigare versionen med annan flottör och då funkade det som det skulle, betyder det att jag behöver köpa nytt?

                    Kommentar

                    • Lucas_magi
                      • June 2005
                      • 159

                      #11
                      Det skulle va kul om någon som kunde något om detta lämnade ett avtryck i tråden för det är lite brottom pga att jag bara har lånat slangar och adaptern och det ska lämnas tillbaka snart och då kan jag inte testa och se vad som är problemet, så snälla hjälp mig

                      Mvh Lucas

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        mm, flotören har en skåra i sig, den skall vara riktat mot filtret.
                        den lilla slangen skall automatiskt suga in/blåsa ut, se till att den är ovanför vattenytan och inte blockerad bara.
                        kan vara så att man kan gnida lite på alla ytor på flotören/där den löper för att se till att denna åker upp och ner utan att fastna, kanske ngt gammalt gegg som kärvar...
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Lucas_magi
                          • June 2005
                          • 159

                          #13
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          mm, flotören har en skåra i sig, den skall vara riktat mot filtret.
                          den lilla slangen skall automatiskt suga in/blåsa ut, se till att den är ovanför vattenytan och inte blockerad bara.
                          kan vara så att man kan gnida lite på alla ytor på flotören/där den löper för att se till att denna åker upp och ner utan att fastna, kanske ngt gammalt gegg som kärvar...

                          Jag har redan kommit på att det är fel på pumphuvudet för jag fick låna ett annat pumphuvud och då funkade det fint. Det måste vara att det är något fel på mitt pumphuvud, att det pumpar för klent? Det kommer in mer vatten i häverteffekten i insug slangen än vad pumpen pumpar ut så vattenytan sjunker ju inte.

                          Kan jag inte använda detta filtret som ett vanligt filter då? Ska ett komplement till ett 140 L juwel kar med orginal filter.

                          Mvh Lucas

                          Kommentar

                          • Lucas_magi
                            • June 2005
                            • 159

                            #14
                            Vet någon hur man gör, och om det går, för att göra denna till en vanlig pump?

                            Mvh Lucas

                            Kommentar

                            • JaXxS
                              • December 2003
                              • 251

                              #15
                              tänk på att det måste va en viss höjd på akvariet(inte själva akvariet men utan höjden på akvariekanten från golvet) då intervall pumpen kräver det. det står i handboken.
                              Du e n00b

                              Kommentar

                              Arbetssätt...