hur många watt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    hur många watt?

    Undrar hur många watt/L vi har i vårat nya 63L kar.

    bytte direkt ut röret som kom original mot ett aquarelle 18W.

    Ingen folie eller reflekterande ramp bakom röret, rampen är vitmålad bakom röret original. Heltäckande.

    Om jag delar 63 på 18 får jag 3,5. Kan väl inte stämma?.
    Om jag tar tvärtom får jag 0,28. Mer rimligt?
    Behöver ni mått kan jag nog fixa det....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp, dela wattantalet på hur många liter karet är på.
    Mått?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      Längd 60 höjd 35 bredd 30

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Du har 18W på 63l.
        18/63 = 0.28W/l

        Som jämförelse kan jag säga att jag har 4x54W i mitt 375-liters. Det blir (4x54)/375 = 0,57W/l.

        Vad du har för typ av reflektor påverkar inte effekten din ljuskälla förbrukar. Om du har ett 18W-rör med en reflektor som ökar strålningen ner i karet med 300%, så har du fortfarande bara 18W. Ska man ha reda på en reflektors effektivitet får man börja mäta lumen.

        Det är även så att det är din armatur som avgör vilken längd (och därmed effekt) på rör du kan använda. Röret du bytte ut mot ett 18W Aquarelle var också 18W, eftersom det är det enda din armatur kan hantera. Du har alltså lika många W/l nu som du hade med det gamla röret. Anledningen till att man vanligtvis byter till Aquarelle är för att det har bättre ljusspektra för växternas fotosyntes.

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          Jo ,det med att byta till ett annat rör vet jag att jag inte kan ändra watten på. Då får jag ändra storleken istället.

          Men jag bytte till aquarelle dels pågrund utav alla tips, och lovord gällande just växtkraften från aquarelle och dels pga risken att drabbas av alger skulle vara mindre..

          fundering:
          (Det här med att någon skrev, "Ett akvarie är aldrig nog, efter ngn månad har du minst 2").. Stämmer grymt bra.
          Är ny på det här, och hamnade i akvaristiken för drygt 2,5-3m sen, med ett 540L. nu har vi ett på 125? och ett på 63 till....Har ett på 175L ståendes också...kanske skulle dra igång den med?...Frågan är vad man skulle göra där........hm...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Whistler84
            Om du har ett 18W-rör med en reflektor som ökar strålningen ner i karet med 300%, så har du fortfarande bara 18W.
            Var får du siffran 300% från?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • _vinkelslip_
              • June 2009
              • 242

              #7
              ändring. röret var på 15wat......

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13137

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Var får du siffran 300% från?
                Det där med 300% har jag också läst i nån reklam någon gång MEN det tar jag med en nypa salt jag har också läst om att man ökar effektiviteten minst 50% och det tror jag på eftersom man tar tillvara ljuset från baksidan av röret!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Var får du siffran 300% från?
                  Det är en siffra tagen ur luften, för att visa att oavsett hur stor återspegling av strålningen du har så är effekten på röret fortfarande densamma.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                    ändring. röret var på 15wat......
                    låter logiskt då 18w är 60cm långa så rampen hade stuckit ut en bit utanför karet annars

                    0.24w/l då, med det röret helt ok för att hålla växterna vid liv

                    Kommentar

                    Arbetssätt...