Ytterfilter kontra innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Ytterfilter kontra innerfilter?

    Att ytterfilter är bättre på grund av större filtreringsyta och mindre rengöring har jag fattat. Men jag funderar på vad som händer om en slang av någon anledning skulle lossna? Läste någonstans om ett ytterfilter som tömt ut hela akvariet på golvet sånt vill jag ju inte vara med om. Får snart hem mitt nya akvarium och jag har för mig att det ingick ett filter men de filter som ingår brukar ju inte vara jättetoppen så jag räknar med att behöva byta ut det alternativt köpa ett till. Och funderar då på vilken sort jag ska ha...
    www.devons.se
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Att ytterfiltret tömmer karet händer ungf lika ofta som karen spricker. Alltså det händer men väldigt sällan.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Matnil
      • October 2003
      • 464

      #3
      det går dessutom att förebygga med ett litet hål på insuget, då kan filtret bara tömma ner till hålet sen stannar det när filtret suger luft, så mängden man kan få ut reglerar man genom hur nära ytan man sätter hålet. Förutsatt att utblåset sitter strax under ytan då för annars kan ju karet tömmas den vägen istället, men de flesta har väl utblåset placerat strax under ytan.

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Hum. Okej. Hur dras slangarna, är det bara en vanlig "tom" slang, eller två rättare sagt? Sitter det nåt speciellt filter på in-och utsug? Och vart ska de placeras och hur sätter man fast dem? Sugkoppar? Finns det några bilder nånstans? *inte hittat*?
        www.devons.se

        Kommentar

        • Guest

          #5
          en in slang och en ut slang. Slangarna hänger löst men inne i karet så brukar man oftast använda en hårdare plast som sätts fast me sugkoppar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #6
            Här kan du se två lite olika lösningar på ytterfilter http://www.youtube.com/watch?v=x5Dm6HCXCO4

            Here's our quick tutorial guide to setting up the Tetratec EX700 external aquarium filter from Tetra.
            Senast redigerad av åheim; 26 July 2009, 18:46.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Haha självklart en fluvalreklam

              Kommentar

              • Sophia_
                • January 2009
                • 454

                #8
                Men åh vad bra filmer!!! Tusen tack det var exakt vad jag sökte efter! Att jag inte tänkte på youtube... Jaja. Det verkar ju faktiskt klart enklare med ytterfilter tycker jag nu då jag sett filmen. Nu ingår det ju ett innefilter i akvariet jag beställt men det kan ju helt klart bli nästa investering!

                Ny fråga - varför är fluval mycket billigare än eheim?
                www.devons.se

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Eheim är ett gammalt kvalitetsmärke som bara går och går(classic serien). Men du betalar en del för just märket där med.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...