Mät din lysrörsarmatur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beecher
    • July 2009
    • 23

    Mät din lysrörsarmatur!



    smått dramatisk rubrik kanske, men jag behöver er hjälp.

    Jag ska specialbeställa ett akvarium, det ska passa in i en möbel jag har, jag måste vara säker på vad höjden på olika lysrörsarmaturer är, så att jag inte låter butiken bygga karet för högt.

    Så snälla, mät era armaturer från kanten på karet till den högsta punkten av armaturen och skriv resultatet i tråden, det är till stor hjälp !



    (Var ner till djurbutiken idag, deras lägsta var 8cm... men kanske någon av er vet om/har lägre?)


    (80 i längd, 37 i bredd, kommer akvariet vara, för den som vill veta)
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    om du bygger eget så é det minsta du kan få till (med vattentäthet osv.) 5cm högt med T5 rör iaf (mätte mitt)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Min Aquastyle T5 4Tube-1000 är 5,5cm hög och min "standard T8-ramp" till ett annat kar är 7,5cm.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        om du bygger eget så é det minsta du kan få till (med vattentäthet osv.) 5cm högt med T5 rör iaf (mätte mitt)
        mitt hemmabygge är 4cm högt med 4st T8 rör och en ljusslang på 6m runt om, T5 går att bygga så lågt som 2cm, mot vattnet har man täckglas

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          mitt hemmabygge är 4cm högt med 4st T8 rör och en ljusslang på 6m runt om, T5 går att bygga så lågt som 2cm, mot vattnet har man täckglas
          som jag skrev, med vattenskydd, hell,. jag kan säkert sätta 2 krokodilklämmor på varje sida om röret och koppla ihopa det och få ner det till 1,5cm. men lagligt,, nä.

          .
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Min t8 ramp är 6,5cm

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av MagicFingers
              som jag skrev, med vattenskydd, hell,. jag kan säkert sätta 2 krokodilklämmor på varje sida om röret och koppla ihopa det och få ner det till 1,5cm. men lagligt,, nä.

              .
              har du kollat på en glomat drivning? eller anser du dessa vara olämpliga att ha över att akvarium eller vad far du efter när du säger vattenskydd?
              en vattentät lysrörsanslutning behöver inte va mer än några mm bredare än ett lysrör och har du sen drivningen utanför rampen och dessutom täckglas så vet inte jag hur mycket mer du kan vattenskydda din ramp, är rätt säker på att inga färdiga ramper lever upp till din standard och du har säkert den enda vattenskyddade rampen i hela landet med dom måtten mätt

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Behöver ju inte bygga så mycket



                men om du inte vill bränna ljus i onödan så skippa täckglasen och höj rören en 5-6 cm ovan vattenytan, har du väldigt mjukt vatten så blir det inte så mycket stänk på rören. Du kan inte ha något som skapar luftbubblor i karet för de stänker högre.

                Viktigare att tänka på, om du ska bygga in det i en möbel kan man ju alltid dra ut rampen men det hjälper dig inte om du ska komma åt i karet, jag har själv det så dumt att jag inte kan på ett praktiskt sätt ta bort min bakre ramphalva och det är jobbigt att sköta karet så.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...