Rubin 720 välvd.Belysning hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chalyswe
    • July 2009
    • 4

    Rubin 720 välvd.Belysning hjälp!

    Hej!
    Jag har fått ett erbjudande om att köpa ett rubin 720 till ett bra pris. Men det följer ej med någon ljusramp till karet. Jag har letat men har inte hittat någon passande. Är det någon som vet var man kan fåtag på en ramp? Pris?

    Har även funderat på att bygga en egen ramp till karet. Har kollat på Glomat T5 lysrörshållare 2x54w. Är det svårt att kopla in en sådan armatur? är det något speciellt man ska tänka på?
    ------------------------------------------- Mvh Josef
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att bygga en ramp själv till ett välvt kar är inte det lättaste om man inte är duktig hantverkare, men är du det så varför inte...
    Jag har lite motfrågor, så går det säkert att komma fram till en snygg och smart lösning. Kan du tänka dig en hängande armatur? Har du kollat efter originalramp, och isf varför är inte detta intressant?
    Vill du ha rör eller MH?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • chalyswe
      • July 2009
      • 4

      #3
      Hej.
      Jag har kollat men inte hittat orginalrampen. den skulle jag ju allra helst vilja ha. Ja händig är jag, när jag jobbar med trä. men el är ju en annan femma, Men när man köper såna kitt då är det la bara att montera dom i den ramp man byggt. Inget el jobb direkt va?

      Hängande armatur ja, Men är inte dom mycket dyra till ett 200cm kar?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        om du är händig med trä så funkar det väldigt bra att bara köpa till en glomat drivning, den är färdigkopplad och behöver bara monteras in i karet på ett lämpligt sätt.

        fronten är inte så svår att fixa i trä om du bygger med tunn plyfa, 4mm är ganska lagom böjligt

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av chalyswe
          Hej.
          Jag har kollat men inte hittat orginalrampen. den skulle jag ju allra helst vilja ha. Ja händig är jag, när jag jobbar med trä. men el är ju en annan femma, Men när man köper såna kitt då är det la bara att montera dom i den ramp man byggt. Inget el jobb direkt va?

          Hängande armatur ja, Men är inte dom mycket dyra till ett 200cm kar?
          Det är Imazo som för detta märke i Sverige, så handlar din affär med den grossisten kan du alltid be dem kolla upp om de säljer en lös ramp till dig.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • chalyswe
            • July 2009
            • 4

            #6
            Hej igen!
            Nu har jag ringt o hört mig för. 4500kr kostar en orginalramp!!!
            Kommer att köra med en hemmabyggd då priset är alldeles för mycket för orginalen. Börjar med 2x54w t5 bara för att få igång det. Är det någon som vet hur mycket kräm man behöver ha i ett Oscar kar med lite crinumlökar och svärdsplantor? mvh Josef ps tack för hjälpen o de bra svaren!

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              den mängden ljus räcker bra till dom växterna

              Kommentar

              • chalyswe
                • July 2009
                • 4

                #8
                Hej på er!
                återigen tack för hjälpen. Nu är akvariet på plats och Ljusrampen färdigbyggd. Har tagit lite bilder under byggets gång. Kommer lägga upp dom här sedan. Blev ju lite skillnad mellan ett rio 240liter o 720 rubinen! hehe. Är det någon som vet var man kan köpa Björkfanner? som man kan klä in rampen med?Det ska la finnas någon modell som man stryker på med strykjärn? Jag målade den svart med fernissa utanpå färgen. blev inte så som jag hade tänkt det. Har även varit hos Kent i Nol och köpt mig ett par Guldsömciklider, mycket vackra firrar.

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  kolla hos olika byggfirmor så kan dom säkert ta hem faner åt dig om dom inte har nåt hemma

                  Kommentar

                  Arbetssätt...