Gammalt akvarium? vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Gammalt akvarium? vad ska jag göra?

    Tjenare, skrev en tråd innan ang, att jag ville ha lite silverhajar osv i mitt akvarium jag tänkt "starta".. Svaren jag fick var bra, fick nämligen reda på att akvariumet var alldeles för lite för dom små bestarna som jag fäst mig vid..

    Efter lite prat med familj så fick jag reda på att vi har ett stoort akvarium nere i källaren, sprang ner och tittade på det och det var i riktigt bra skick, säkert 80-100cm brett osv.. men det dök upp ett problem..

    Jag fick reda på att min mor hade fått akvariumet utav en arbets kamrat som bara hade det tomt stående hemma, och hon sade att hörnen/kanterna behövde tätas innan man fyllde på med vatten.. men någon tätning har aldrig skett.. det står fortf med "otätade" kanter och hörn...

    Så min fråga är:

    Vad ska jag göra?
    Är det enkelt att täta själv?
    Låter det rimmligt att täta ett säkert 15 års gammalt akvarium och fylla med vatten?

    Eller whats up :S

    Blir glad över alla svar jag kan få, även om det är lite utanför ämmnet.. Använd er kunskap, ge mig tips.. Vad ska jag göra? Var köper jag alternativt silikon? osv osv..
    Tack på förhand! Andreas!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    om karet är fint i övrigt så självklart vär 50kr att få det tätt
    det som blir bäst är nog om du skär bort all silikon på insidan (så karet fortfarande sitter ihop) och tvättar med t-sprit, sen lägger en ny sträng med akvariesilikon som smetas ut lite fint i alla skarvarna
    vänta gärna en vecka innan du provfyller sen

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Volymen mäter du i decimeter så får du litertalet direkt.
      Utnyttja sommaren och provtesta karet utomhus........det gör jag just nu.
      Tänk på att när du ställer upp karet så använd ett vattenpass och kolla noga att karet inte skjuvar. Bästa sättet att förklara skjuvning är om du tar en plastförpackning, typ glasslåda, och trycker ner två diagonalt motsatta hörn, då skjuvar sig botten. Gör akvariet det så läcker det förr allar senare.

      Är det ett helglas eller ramakvarium?

      Tänk på att använda akvariesilikon som inte innehåller antimögelmedel som våtrumssilikon gör. Finns bl a på Claes Ohlson.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      Arbetssätt...