Lämplig filtersetup för akvarium med panaque?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snigelmannen
    • June 2009
    • 14

    Lämplig filtersetup för akvarium med panaque?

    Hej

    Startade upp en akvarium (mitt första) för lite mer än 2 månader sen. En av de första invånarna i akvariet blev en liten panaque. Han skapar en jäkla massa träflisor/träsmulor när han gnagar på sina grenar. Vid varje vattenbyte (1ggr veckan) suger jag upp det värsta från botten och från alla växter, men redan 2 dagar senare börjar det ligga ett täcke av träsmulor på växter och botten.

    Akvariet är på 540l och de filter som finns för närvarande är ett Ytterfilter Eheim 2229 och ett innerfilter Aquael Fan 3+. I den hörnan där 2229:an sitter ser det lite mer städat ut men jag oroar mig för att allt trä som sugs in i filtret ska försämra filtreringen eftersom jag bara har efhi-subtrat och filterytan kommer minska då hålorna i substratet sätts igen med trä. Innerfiltret gör jag rent en gång i veckan och då är svampen full med träsmulor.

    Vill höra lite vad ni har för lösningsförslag. Ska man köpa ett kraftigt ytterfilter till eller kanske någon lösning med pumphuvud + filtermatta skulle fungera? Att lämna bort malen kommer inte på fråga då han är en familjemedlem och numera är döpt till Greger.

    MVH
    /Anders
    Senast redigerad av snigelmannen; 15 July 2009, 16:10.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Ett enkelt tips att göra ditt ytterfilter ganska fritt från löst skit är att skära till en bit filtermatta och trä utanpå utsuget till filtret och gör rent det varannan gång du gör rent bottnen.

    Jag har en ca:10 *10 cm stor bit utan på röret till mitt ena ytterfilter i 720 karet och det rengör jag en gång i månaden.
    Ytterfiltret blir inte igensatt heller och är i det närmsta underhållsfritt.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • snigelmannen
      • June 2009
      • 14

      #3
      Jag har en filtermattegrej anpassad till insuget som följde med filtret. Stod dock att den skulle avlägsnas efter 4-6 veckor men den kanske får göra en comeback.

      Kommentar

      Arbetssätt...