har städat mitt rum. hittat okända prylar. lite hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    har städat mitt rum. hittat okända prylar. lite hjälp?

    Hej.
    Som ni kanske märker så har jag ställt lite frågor här sista tiden.
    Det är så att jag inte varit så intresserad av akvarier det senaste 2 åren, men nu har det börjat glöda igen. (har tillochmed gått och blivit gold)

    När jag köpte mitt 225 liters akvarium för några år sedan, fick jag med ett berg med saker. och jag har bara använt hälften av allt jag fick, för 900 spänn.

    Kan ni hjälpa mej att avgöra om det är skräp jag samlat på mej eller om det är bra saker och vad dom används till? det är nämligen inga ettiketter på, hade det varit det så hade jag väl sökt på google.
    det som jag lägger upp nu är mest filtermaterial tror jag.

    bild1.
    någon slags bomull en hel säck med sånt. vad har man det till?


    bild2.
    en jätte stor snus-prilla med kol i? är det aktivt kol? då är det väl att släng om det legat i osluten påse. tror inte det är så aktivt längre.
    Vad använder man det till?


    bild3.
    typ plast-java-mossa känns som nåt som skulle kunna flyta runt i karet. typ skydds plats för yngel. har jag fel?


    bild4.
    Hundgodis i kalk? påsen var stängd o ville inte bryta upp den då det kanske är aktiva saker i som börjar "brinna" om det kommer i kontakt med syre.


    tack på förhand puss o kram.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    1. Filtervadd som kan användas i en del filter
    2. Aktivt kol, behöver du detta så är det bättre att köpa nytt
    3. Grönt trassel, samma som nr 1
    4. Filtermakaroner, följer med bla. Fluvals ytterfilter (brinner inte).
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Haha! du e skön asnjo! kommer alltid och räddar min dag.
      Vad använder man aktivt kol till? till sjukdomar och sådant krafs?
      kör man kolet under tiden man medicinerar eller hur gör man?
      Om det nu är till sjukdomar överhuvudtaget. kanske är way off där.

      Jag har ett ytter filter, fluval 104. står det på. är det bra till ett 225 Liters?

      Gud jag känner mej sååå efter! och det har bara gått 2 år sen jag hade intresset uppe.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Gôtt att höra!
        Jodå, aktivt kol använder man ofta i samband med medicinering men bara när kuren är över då detta tar bort resterna av medicinen. Sedan kan man ha fler användningsområden till det, både i karet och utanför!

        Ett fluval 104 är kanske inte det optimala i ditt läge och jag skulle nog vilja komplettera med antingen ett innerfilter eller helst ytterligare ett ytterfilter. Detta filter pumpar ca 500 liter/timma men inte efter en tid det varit igång i ett kar.

        Du kommer snart in i akvaristiken igen, det är som att cykla!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          ok sjukdomar har jag aldrig haft. men det kommer väl det också. får väl köpa en fräsh påse aktivo när svininfluensan drabbar mina fiskar.

          jag har ett innerfilter, fluval 3 plus. kan det kanske skjutsa på lite?
          måste bara fräsa till en ny magnet grej på jobbet, då den gamla sprack när jag tappade filter skallen i golvet.

          jaså akvaristik är som att cykla? man glömmer väl aldrig att cykla?
          jag tycker jag har glömt allt med akvarium.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Är du blond?
            Nä, skoja bara och det kommer snart igång igen.
            Menar du att impellern sprack till pumpen? Då är det nog bättre att köpa eller beställa en ny då det är ganska viktigt att den blir bra så du slipper obalans och ett fasligt levande som resultat. Det är inte att jag inte tror att du fixar det, men att svarva och borra i en magnet...?

            Svininfluensa får du bara i akvariet om fiskarna grisar ner...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              din mamma kanske är blond!
              Jorå jag är blond, lite fet, har 8 syskon, bor hemma med mamma (som inte är blond)
              Och jobbar i verkstad där jag svarar saker hela tiden vill du veta någe mer?

              men funkar det filtret eller är det för klent? (om jag nu får igång det)

              Höhö grisar ner... ansjo är inte bara hjälpsam! han är fyndig också!
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Svarvmadamen svarvar en ny impeller, respekt!
                Om jag säger så här, det innerfiltret är bättre ihop med ditt ytterfilter än ingenting och lite beroende på fisklast kommer det säkert att funka. Det funkar med bara ditt ytterfilter med, men då begränsar du ditt fiskinnehav ganska ordentligt, något som man ganska snart vill råda bot på.
                Nope, inget mer jag vill veta just nu, men humor har du iaf!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  nämen tackar! va kul att höra! själv tycker jag mest att jag är galen
                  det som jag vill råda bot på är ju den där tanken! den är ju fjuttig! jag vill ha ett stort kar. men då måste jag flytta säger min kära mor.
                  akvaristiken har sina bra och dåliga sidor.

                  Nu har jag kört med 5 marmor gurami ca 10 kopparbarber 2 siamesiska algätare, i ca 1,5 månad.
                  Några sniglar med olika storlek och form finns också.
                  det känns som att det kan vara mer där i men jag kanske har fel?
                  filtret har ju några år på nacken, så det kanske är på tiden att uppgradera det nu då? (ytterfiltret asså)

                  hehe får vänta tills min muskelinflammation är över.
                  Sen kan svarvmadamen gå och respektera sig vid svaven
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du kan nog utöka ditt barbantal med några stycken, de blir ju inte så stora.
                    Jo, ett nytt ytterfilter är inte fel och särskilt om du ska skaffa dig ett större kar i framtiden, då har du köpt det iaf.
                    Flytta, något annat är väl inte att tänka på?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      haha!! är det bra o satsa på ett akvarie anpassat hus redan i början??
                      Kanske ska köpa ut mamma då!
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        En etta med kokvrå så är det bara att sätta en glasskiva mot köket och fylla på med vatten!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          Hahaha!!!! så får man lite motion när man ska till toan... tur att man är dykare då
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            I toan?
                            Nej, kanske tillbaka till ämnet?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              jag menar... har du ätit nudlar i köket och sedan känner kraftigt för att lägga en bromssträcka i toan så måste du ju simma genom ditt stora kar.
                              mellan köket och toan får man alltså lite motion. och så är det tur att man är dykare så att man kan ha nytta av sitt vardagsrums.

                              ok tillbaka till ämnet då (tråkmåns:P) bomullen? e den bra? kan jag ha den i innerfiltret? eller slabbar den igen fort pga tätheten?
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...