240 eller 180 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    240 eller 180 liters?

    Ja nu står jag i valet eller kvalet ifall jag ska köpa ett juwel rio 240 eller 180. Anledningen till att jag är osäker beror på bänken som akvariet ska stå på.

    Själva måttet på bänken är 120Lx40D Bänken är solid och heltäckande bänkskiva
    JR 240 har måtten 121L x 41D
    JR 180 har måtten 101L x 41D

    Enligt dem i affären så ska de fungera bra att ställa 240 liters på bänken utan att något ska hända.
    Ramen på Juwel rio är ju en dekorram och är inte själva glaset. Dvs den extra cenimetern runt om. Förstår ni?
    Vill ju ha så stort som möjligt, men vill ju inte riskera några olyckor.
    Tror ni det skulle funka med 240?
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Jag skulle inte ställa något av karen på en för liten skiva. Det fattas ½cm i fram och bakkant vilket gör att ramen på gavlarna kommer få bära den största delen av tyngden och det tror jag inte är bra!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Det enklaste sättet att lösa detta på är att du skaffar en (marin) plywoodskiva som är lika stor som det akvarium du väljer. Tar du 19 mm tjocklek så är det inga som helst problem att lägga den på din bänk och akvariet ovanför.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Tack för era svar. Det var ungefär vad jag trodde också. Då ska jag inhandla en skiva idag. Känns säkrast så

        //Bea

        Kommentar

        Arbetssätt...