Byta pump i Akvarium Vision 160 Juwel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xitele81
    • June 2009
    • 155

    Byta pump i Akvarium Vision 160 Juwel!

    Har idag en Juwel Cirkulationspump 600! tänkte byta till Cirkulationspump 1000 eller 1500







    Dom verkar ha samma fäste! men lönar det sig att byta pump?
    nån som har nån erfarenhet?
    I karet!
    Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av xitele81
    Dom verkar ha samma fäste! men lönar det sig att byta pump?
    nån som har nån erfarenhet?
    Lönar sig i det mottot att det blir mer fart. Tror det är "propellern" som fixar farten, i så fall byter man bara den.

    Kommentar

    • xitele81
      • June 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av Nilsrolf
      Lönar sig i det mottot att det blir mer fart. Tror det är "propellern" som fixar farten, i så fall byter man bara den.
      svårt att byta? är motorn detsamma?
      I karet!
      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av xitele81
        svårt att byta? är motorn detsamma?
        Nej, tror det, kolla deras hemsida + andra trådar här som avhandlat samma sak.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Det byter är impellern från 600 till 1000, det är inte alls svårt att öppna pumpen så att du kommer åt impellern, jag tror inte att 1500 passar. Läs mer på Juwels hemsida.
          Här har du instruktionen på pumpen.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av xitele81
            svårt att byta? är motorn detsamma?
            Nej du bara plockar ur impellern och sätter dit en annan, impellern ska du alltid plocka ur med jämna mellanrum och rengöra dessutom! 400,600,1000 modellerna är samma pump och man kan byta impeller inbördes! (ej 1500.an)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • xitele81
              • June 2009
              • 155

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Det byter är impellern från 600 till 1000, det är inte alls svårt att öppna pumpen så att du kommer åt impellern, jag tror inte att 1500 passar. Läs mer på Juwels hemsida.
              Här har du instruktionen på pumpen.
              http://www.juwel-aquarium.de/data/Pd...e_400_1500.pdf
              men det är samma motor då på bägge pumparna? bara olika impellern? det var ju jättebra isåfall!bra! letade lite efter impellern på olika göteborgs affärer men ser inte var man kan köpa en impellern separat? nån som vet en affär?
              I karet!
              Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • xitele81
                  • June 2009
                  • 155

                  #9
                  har nu bytt till 1000/l det låter mycket mera! är det meningen?
                  I karet!
                  Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                  Kommentar

                  • Super_Star_Angel
                    • February 2007
                    • 51

                    #10
                    Ursprungligen postat av xitele81
                    har nu bytt till 1000/l det låter mycket mera! är det meningen?
                    Jag har också Juwels 600-pump, har funderat på att byta impellern till 1000. Låter det väldigt mycket mer? Jag bor i en etta så jag sover ju i vardagsrummet där akvariet står, går det att sova med ljudet från 1000-pumpen? Blev det mer fart i akvariet? Hur länge hade du den gamla 600-pumpen?
                    Le babi, bedou
                    Juwel Rekord 110 liter.

                    Kommentar

                    • xitele81
                      • June 2009
                      • 155

                      #11
                      nu efter ett tag så tycker jag faktiskt att det låter lika som 600l, tänk på att utblåsröret inte ligger mot nåt, då vibrerar det en del o låter!
                      I karet!
                      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                      Kommentar

                      • Super_Star_Angel
                        • February 2007
                        • 51

                        #12
                        Min 600-pump verkar ha blivit lite trött för den låter mycket mer nu än vad den gjorde när den var ny för 5 år sedan. Jag ska nog byta till 1000. En annan fråga: hur gör du med hålet där utblåset sitter? Det blir ju ett mellanrum där och jag har sett att små neontetror kan åka in där och fastna. Har hittat några stycken när jag rengjort filtret. Stackarna, vilket hemskt sätt att dö på. Har funderat på att pilla in någonting där för att täppa till. Vad tror du?
                        Le babi, bedou
                        Juwel Rekord 110 liter.

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Stoppa lite javamossa emellan (kan visa bilder senare- måste först fota det )
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          Arbetssätt...