400 l *Värmare*Pump och filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

400 l *Värmare*Pump och filter?

Tjena

Har kollat runt på diverse sidor och har slutligen bestämt mig för att skaffa ett 400liters för sällskapsfisk (till att börja med). Men det är fortfarande en hel del frågetecken. Det kar jag haft innan har legat på ynka 40 liter. Hade inga specialprylar till det. Skulle behöva lite tips;

1. Val av filter?

Funderar på ett ytterfilter, något förslag? Tänkt att ha några malar + övrig fisk. Det är högre kapacitet på ett ytterfilter väl? Räcker ett bra ytterfilter?

2. Om man har en "back to nature"-bakgrund. Hur döljer man insug och utblås bakom bakgrunden? För den limmas väl mot glaset?

3. Doppvärmare? Hur starkt w behöver jag? Mitt mål är att hålla 26 grader.

/das noob

• ankan94
    • February 2009
    • 199

Ursprungligen postat av coraxvtl
    Tjena

Har kollat runt på diverse sidor och har slutligen bestämt mig för att skaffa ett 400liters för sällskapsfisk (till att börja med). Men det är fortfarande en hel del frågetecken. Det kar jag haft innan har legat på ynka 40 liter. Hade inga specialprylar till det. Skulle behöva lite tips;

1. Val av filter?

Funderar på ett ytterfilter, något förslag? Tänkt att ha några malar + övrig fisk. Det är högre kapacitet på ett ytterfilter väl? Räcker ett bra ytterfilter?
    Till ett kar med den storleken så är det nödvändigt med ett eller flera ytterfilter. Jag kan inte så mycket om dem så jag överlåter vilket filter du ska välja till de verkliga experterna.
    2. Om man har en "back to nature"-bakgrund. Hur döljer man insug och utblås bakom bakgrunden? För den limmas väl mot glaset?
    Ja man limmar bakgrunden mot glaset. Jag skulle istället för ett ytterfilter bygga upp ett biologiskt filter bakom bakgrunden. Du kan bygga det av filterkuber, filtermattor, biobollar och keramikmakaroner vilket gör att du få ett filter som inte böhöver städas på flera år! Att du inet behöver städa det så ofta gör att du kommer få stabila vattenvärden.
    3. Doppvärmare? Hur starkt w behöver jag? Mitt mål är att hålla 26 grader.
    För säkerhets skull så skulle jag anväda två doppvärmare på 250 watt var.

/das noob
    Nu har jag skrivit lite svar till dig. Hoppas de är till hjälp.

Kommentar

• coraxvtl
      • March 2009
      • 139

Tackar för svaren

Lite nyfiken på biologiskt filter. Har dock bara lyckats se en taskig bild på det när jag letat efter det på nätet. Ska man bara ha 2 pumpar som är placerad i vardera ände som sätter igång vattenflödet genom filtermaterialet?

Annars vad ska man ha för saker, förutom filtermedia bakom bakgrunden?

Kommentar

• Sleaper
        • September 2008
        • 2894

Har en doppvärmare på 150W till ett 240l akvarium. Den "jobbar" lite under några timmar på natten vad det verkar. Skulle tro att en doppvärmare på 250W är alldeles tillräckligt. I alla fall till ett kar med täckglas/heltäckande ramp. Dumt med överkapacitet på doppvärmare som gör att dom oftare slår till/från vilket kan "knäcka" doppvärmarens termostat i förtid. För övrigt är det bra om inte doppvärmaren har sån effekt att fisken blir "kokt" ifall termostaten skulle flippa ur helt.

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Skulle föreslå införskaffandet av två lite svagare kokare som får kompensera varandra och på så sätt minimera risken för termostatfel och värmeslag, ska akvariet dessutom stå i ett väl isolerat och uppvärmt rum kommer husets/lägenhetens medeltemperaturen att se till att akvariet håller någorlunda samma temperatur, lysramp samt ev innerfilter kommer även dom att hjälpa till..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

Kommentar

• Aleks
            • February 2009
            • 145

Nja det dära med 2st filter. För ett 400l kar så kan man få gytt flås med Fx5. Men såklart beror allt på hur mycket fisk du har tänkt dig skall simma där i! Minst 3 gånger skall akvarievattnet cirkulera genom filtret i timmen helst betydligt mera och återigen fiskbelastningen!
            60L Projekt Växt
            102L Sällskap + Växt.
            240L Ombyggnad till ciklid

Kommentar

• Guest

Ja kör me 200w till mitt 484 kar, funkar utmärkt. Håller ~26c i det.
              Ang filter så hade ja kört me ytterfilter som du ville, bra filter för den storleken är tex fluval 405 eller eheim pro 2 (2028) sen så behöver du bara borra hål i btn'n och lägga slangarna där om du inte vill att de ska synas.
              Btn tar upp en massa jävla plats, och att sen lägga till filtermatta där bak tar ännu mera plats. Jag hade kört me ytterfilter iaf.

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Testa att köra din doppvärmare på maximal värme och se hur hög temp du kan få i karet Narii, betänk sen vad som händer om termostaten fallerar..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• Guest

Jo självklart. Men 200w funkar

Kommentar

• Xul
                    • January 2007
                    • 709

Köp du en doppvärmare på 100 w, skulle temperaturen mot all förmodan inte nå upp (under dagen) till 26 gr så köp en till (bry dig inte om temperaturen droppar lite på natten). Om akvariet har heltäckande ramp med mycket belysning och tid kanske tom 1-2 ggr 50 w räcker och är det helt öppet behövs nog minst 2 ggr 200 w.

Och innetemperaturen spelar oxå roll..

Jag kommer att installera 2 ggr 25 w i mitt nygamla 180 L akvarie och 2 ggr 100 w i mitt 460 L.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Tackar för svaren

Lite nyfiken på biologiskt filter. Har dock bara lyckats se en taskig bild på det när jag letat efter det på nätet. Ska man bara ha 2 pumpar som är placerad i vardera ände som sätter igång vattenflödet genom filtermaterialet?

Annars vad ska man ha för saker, förutom filtermedia bakom bakgrunden?
                      I de flesta BTN så finns det håligheter som man fyller med filtermatta och, att inte utnyttja det är väl dumt Väldigt basic, insug på ena sidan utblås på den andra, filtermatta mittemellan... http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html

Då kan du skippa ytterfilter
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• coraxvtl
                        • March 2009
                        • 139

Oooh stort tack för era svar Lutar nog ändå att ha 2 st doppvärmare med lite svagare watt.

Kommentar

• coraxvtl
                          • March 2009
                          • 139

Ursprungligen postat av åheim
                          I de flesta BTN så finns det håligheter som man fyller med filtermatta och, att inte utnyttja det är väl dumt Väldigt basic, insug på ena sidan utblås på den andra, filtermatta mittemellan... http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html

Då kan du skippa ytterfilter
                          Vad är det för pump man använder sig av? Ett innerfilter man man kopplar på en slang på så man får utblåset på andra sidan? Eller ska man bara ha ett innerfilter på ena sidan och att "utblåset" bara är ett hål på andra sidan?

Kommentar

• C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

1. Skulle rekommendera Fluval FX5 (hade det till mitt 450l) som har en del finesser. Annars är Eheim ett bra märke. Kanske modell 2075? Filter material finns det i massor av alternativ. I FX5:an körde jag endast biobollar+filtermattan som var med. Eftersom det filtret bara "gick och gick" vart det ett biologiskt filter som man aldrig rörde. Annars så har jag använt mig av zeolit/makaroner/biobollar eller som nu Eheims Ehfimech/Ehfisubstrat till mitt Eheim prof. II.

2. Bakgrunden är inte helt plan så den blir inte direkt mot glaset överallt. Om man nu inte vill köra filtrering bakom så skulle jag rekommendera att i alla fall sätta en liten cirkulations pump där bakom så vatten som kommer in där inte blir stillastående och ruttnar.

3. 1w/l vatten brukar man rekommendera. Skalan på själva värmaren brukar inte direkt stämma med vattnets temperatur. Därför är det bra att kalibrera värmaren. Har du en heltäckande ljusramp så hjälper den att hålla värmen. Har själv flera AquaEl akvarium och de håller 26 grader utan problem utan att värmaren står och tickar.

//Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Vad är det för pump man använder sig av? Ett innerfilter man man kopplar på en slang på så man får utblåset på andra sidan? Eller ska man bara ha ett innerfilter på ena sidan och att "utblåset" bara är ett hål på andra sidan?
                              Lämpligen nåt liknande denna: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...b02f99b7f15d61
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...