bygga in ett akvarium i en vägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sven
    • November 2003
    • 112

bygga in ett akvarium i en vägg

Hej håller på att bygga in ett akvarium i en vägg. väggen är 9cm tjock varav d 1,5cm yttersta består av puts ut mot källar gången, resten 7,5cm är lättbetong. jag tänkte svetsa en ställning i 4kants profil 30x30 profil 2mm tjock. NU till mina funderingar man vill ju gärna att akvariets glas/ram kant ska ligga så nära väggens yttersta och funderar om någon annan gjort d jag tänker på... ta bort dom 7,5 cm å få kvar 1,5cm som akvariets alu ram står mot så akvariet ser ut att "flyta" in i väggen... Hoppas någon förstår mig och vet lite eller kan fundera högt med mig här .

Mvh Svenne
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

tror inte du kommer klara att behålla en putskant bara.. då får du nog putsa efteråt med risk för att den putsen spricker..då får du nog lägga nåt i mellan putsen å akvarieramen så inte putsen rör sig med akvariet..
    kommer nog helt klart se snyggt ut iaf.
    du bör väl kanske ha nåt i mellan akvariets underdel och betongen med.. typ nåt liggunderlag eller nåt..
    se till att binda betong med typ nån färg i överkant av akvariet åxo så det inte drullar i nåt i akvariet..
    tänk åxo på att betong suger fukt. å kommer aldrig sluta göra det.. Förmodar att akvariet blir öppet uppåt..därav problemet med fuktsugandet

Kommentar

• sven
      • November 2003
      • 112

jo sådana tankar har jag också men just nu är d om hela ramen ska gå med "putskanten" eller om d kanske räcker med flera "pinnar" i 4kantprofil eller om jag ska göra en rek.ram i akvariets strl. och flytta in främre benen 7,5cm så tjock som vägen är. all betong kommer att målas med rätt betongfärg d har jag 100% koll på via kamrat som gör färg m.m

funderar just nu på rätt bärighet

Kommentar

• nesseman
        • December 2007
        • 362

vad är det för storlek på akvariet?

Kommentar

• sven
          • November 2003
          • 112

540lit alu ram killen på zoo tyckte jag skulle göra en hel ram inunder precis som alu.underredena som säljs . 6st ben men nu blir 3st inflyttade 7,5cm pga väggtjockleken.

Kommentar

• nesseman
            • December 2007
            • 362

har gjort en paint bild he he... ska prova få den inlänkad

Kommentar

• sven
              • November 2003
              • 112

låter fränt ?

eller har du MSN ?

Kommentar

• nesseman
                • December 2007
                • 362

Kommentar

• sven
                  • November 2003
                  • 112

menar du att jag ska ha en lös skiva typ 22mm spån. inunder akvariet ?

Kommentar

• nesseman
                    • December 2007
                    • 362

fattar du hur ja menar...allt rött ihopsvetsat.. expandrar i golvet baktill..ramen som går in i väggen kan vila på lättbetongen.. den lär hålla

Kommentar

• nesseman
                      • December 2007
                      • 362

Ursprungligen postat av sven
                      menar du att jag ska ha en lös skiva typ 22mm spån. inunder akvariet ?
                      tänkte stålramen går in där

Kommentar

• sven
                        • November 2003
                        • 112

OK då är jag med jag håller på att göra ramen just och så blir d 6st ben svetsar ihop en ram inunder också där jag lägger en skiva och där planerar jag senare att ha ett gammal takvarium och göra om till stor filter men just nu får d bli yttrefilter.

Kommentar

• nesseman
                          • December 2007
                          • 362

såhär tänkte du väl...
                          hmm.. ser ju ut att bli litejobbig knäckpunkt där.. det går nog men nåt måste nog ligga under akvarie delen in där

Kommentar

• nesseman
                            • December 2007
                            • 362

tror första bilden blir mer stabil..men bulta benen i golvet..det tror ja du måste göra..

Kommentar

• sven
                              • November 2003
                              • 112

jag flyttar bara in 3st ben 7,5cm så kommer ramen rätt och d blir snygg och hållbart. svetsar även dit en 52cm 4kants profil på mitten så ramen blir stabilare m tanke på 6st ben inunder.

Kommentar

Arbetssätt...