Vattentät genomförning ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Vattentät genomförning ?

Hubba !

Funderar på att ge uppdrag åt min svåger att tillverka ett ytterfilter åt mig i rostfritt stål.

Det är ju egentligen inga konstigheter, det är ju ”bara” en vattentät låda med två hål, ett för intag, ett för utblås, och sedan en cirkpump som drar runt vattnet.

Men, nu är det så att jag isf skulle vilja utnyttja någon av de 3 pumpar jag har liggandes, och ingen av dom fungerar utaför karet.

Och jag skulle vilja ha pumpen utanför karet, av skäl som tar alldeles för lång tid att redovisa här.

Så, en liten ide jag har….är att ha pumpen inne i filtret.

Och då kommer ett intressant problem upp.

Den där pumpen kräver ju ström för att fungera.

Så, kabeln måste gå igenom en sida på filtret.

Hur löser man så att man får en vattentät genomförning av en kabel ?

Är det så enkelt att man kan borra ett hål, säg på 5mm i diameter, trä igenom kabeln, och sedan dratta på med en bra hög med silikon runt hålet ?

Eller finns det någon sorts färdiga lösningar att köpa någonsstans ??

Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Liten ritning....

Liten ritning som visar vad jag är ute efter........
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Erik...
      • May 2006
      • 1459

Visst finns det färdiga vattentäta kabelgenomföringar att köpa.

I övrigt är jag en aning skeptisk till projektet, av flera skäl, om du genomför det är jag klart nyfiken på hur det går.

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

Ursprungligen postat av Erik...
        Visst finns det färdiga vattentäta kabelgenomföringar att köpa.

I övrigt är jag en aning skeptisk till projektet, av flera skäl, om du genomför det är jag klart nyfiken på hur det går.

varför skeptisk....?

många skäl...?

ge mig gärna "Top 3-4"....

Kommentar

• Sultanen
          • January 2008
          • 2457

Många försäkringsbolag täcker inte vattenskador vid konstruktioner som ej är utförda på ett fackmannamässigt sätt, men din svåger verkar vara plåtslagare eller?
          Annars ser jag väl inga större problem med projektet, har själv haft ett liknande i tankarna.
          Första tanken på ett problem som jag kom att tänka på är väl att din pump måste kunna trycka en rätt bra vattenpelare om man skall kunna ha filtret under karet.
          Sedan är väl inte kabelgenomföringen någon större fara, antingen en vattentät kabelgenomföring som finnes att köpa, silicon eller någon annan lösning borde vara rätt så enkel, det som däremot är svårare är att få en tätslutande fog på platsen där du behöver ha möjlighet att öppna filtret för rengöring/underhåll. Gummilister är en underbar uppfinning men som sagt var, det kommer nog bli ditt största problem.

Fortsätt med det här, vill gärna följa det, älskar projekt utav det här slaget och är helfrälst i att hålla på med dem själv också
          Tyvärr tar det nog ett tag innan jag får hålla på nu själv då jag precis fått tag i en lägenhet som skall totalrenoveras, så låt oss följa det här nu
          Senast redigerad av Sultanen; 21 April 2008, 13:55.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Martin85
            • February 2008
            • 465

Mekonomen eller närmaste bilverkstad har garanterat tätningar för elsladden.

Om man ska dra genom torpedväggen i bilen eller i lister mm...

Men det kanske finns bättre tätningar än de avsedda för fordon i första hand.

I vilket fall skulle jag nog lägga på ett lager silicon oavsett gummitätning man hittat.

Kommentar

• Barr
              • July 2004
              • 194

Mitt försäkringsbolag, tygg-hansa, täcker aldrig skador uppkommna pga t.ex. felande ytterfilter. Dessa skador skall tydligen täckas av tillverkarens garanti.

Nu vet jag inte om killen visste vad han snackade om för jag tycker det hela låter orimligt, men jag har inga ytterfilter så jag har inte så stort egenintresse av det hela.

Kommentar

• jockecoolman
                • February 2008
                • 38

men varför använda en pump i kammaren? Då blir det mer problem med att få den tät, eller så blir den dyr för att man måste ha högre IP-klass.
                Borde finnas vattentäta axelgenomföringar..
                Senast redigerad av jockecoolman; 23 April 2008, 04:56.
                Rör det rör rör det Tallrots

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

Ursprungligen postat av Barr
                  Mitt försäkringsbolag, tygg-hansa, täcker aldrig skador uppkommna pga t.ex. felande ytterfilter. Dessa skador skall tydligen täckas av tillverkarens garanti.

Nu vet jag inte om killen visste vad han snackade om för jag tycker det hela låter orimligt, men jag har inga ytterfilter så jag har inte så stort egenintresse av det hela.

intressant.....så om man har ett ytterfilter som har ett par år på nacken, och det går sönder, så täcker inte Trygg Hansa de skador som kan uppkomma...

och garantin har gått ut.....

liiiite märkligt..........

Kommentar

Arbetssätt...