Skål?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NybörjarFisken
    • February 2008
    • 18

Skål?

Hej!
    Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.
    /Nybörjare
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Jag får säga välkommen till Zoopet....Svaret på frågan är nej man kan inte ha Guldfisk eller Slöjskärt i en skål.Finns billiga kar man kan köpa både på Blocket och erbjudande på nätet eller din lokala handlare.
    Mvh.Patrik

Kommentar

• NybörjarFisken
      • February 2008
      • 18

Ursprungligen postat av stene
      Jag får säga välkommen till Zoopet....Svaret på frågan är nej man kan inte ha Guldfisk eller Slöjskärt i en skål.Finns billiga kar man kan köpa både på Blocket och erbjudande på nätet eller din lokala handlare.

Kan man ha någon fisk i en skål?

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Nja det är väl inte att rekomendera beror hur stor skålen är,sen är det en lag som säger att kar under 40L skall inte användas eller att dem ska ha raka hörn så den ena delen kan täckas till fisk.Men räker kan du ha i roliga varelser att titta på hur många liter är den på?
        Mvh.Patrik

Kommentar

• danneregner
          • October 2006
          • 1347

man kan ha räker i en skål.
          Diskus

Kommentar

• NybörjarFisken
            • February 2008
            • 18

Ok isf får det bli ett litet akvarium. Kan man blanda alla olika fiskar? Vad kan en fisk kosta?

Kommentar

• NybörjarFisken
              • February 2008
              • 18

Sen undrar jag också om man någon gång inte skulle kunna ha kvar en fisk och måste ge bort den tex om den inte går ihop med en annan i akvariet, tror ni det är lätt att hitta nån annan snäll själ som skulle kunna tänkas vilja testa den i sitt akvarium?

Kommentar

• patriksg
                • May 2007
                • 1705

Man brukar kunna ge bort till en djuraffär om det inte skulle gå så bra. En fisk kan kosta allt från typ 10:- till 10 000 :P Beror lite på. men vanliga som tex, guppy platy brukar inte kosta mer än typ 30:- om jag inte mins fel.
                Mvh Patrik

Kommentar

• NybörjarFisken
                  • February 2008
                  • 18

Ok ingen i Skåne som har ett litet akvarium till salu?

Kommentar

• _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

Titta på annonserna här på zoopet. Och innan du köper in fisk läs artbeskrivningen. Du kan oxå söka på lämpliga fiskar till en viss akvariestorlek.

Kommentar

• Lazarus
                      • February 2008
                      • 78

Ursprungligen postat av NybörjarFisken
                      Hej!
                      Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.
                      /Nybörjare
                      Man kan ha alla typer av fisk i skål, sedan om de trivs och mår bra är en annan sak!

men är det just en skål du vill ha kan du ha en kampfisk hanne i den. Kampfiskar är tåliga och kan klara att leva i skålar, sköter du allt bra kan den till och med trivas!!! Det krävs dock en hel del merarbete med skålen liten vattenvolym leder till mycket vatten byten. Skålar är även svåra att hålla rena. Slutligen skriver du att du inte kan lägga ut så mycket pengar, stora skålar 25-30l är oftast dyra och du kan få betydligt mer akvarium för betydligt mindre pengar om du satsar på ett akvarie paket.

Kommentar

• Lazarus
                        • February 2008
                        • 78

När du väljer fisk tänk även på att kolla så att de funkar att ha tillsamans, om jag återvänder till mina kampfiskar så är det ju inte jätte kul om man kommer hem med en ny fin och det första som händer är att han ger sig på din favo guppi hanne. Eller att du har en lite aggressiv art som biter på fenor, då kommer nämligen kampfisken (och guppin) snart simma ryggsim.

mitt råd är att du hellre skall satsa på en två tre sorter och köppa några stycken av dem än att "handla små godis" då de allra flesta sällskapsfiskar trivs i stim.

Kommentar

• NybörjarFisken
                          • February 2008
                          • 18

Ja, jag behöver inte alls många olika, tänkte mig kanske 5 st fiskar eller liknande och det gör absolut inget om alla är av samma sort. Sen har jag hört att det finns fiskar som "håller rent" i akvariet. Finns det sådana? Något man ska ha?

Kommentar

• danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

Ursprungligen postat av Lazarus
                            Man kan ha alla typer av fisk i skål, sedan om de trivs och mår bra är en annan sak!

men är det just en skål du vill ha kan du ha en kampfisk hanne i den. Kampfiskar är tåliga och kan klara att leva i skålar, sköter du allt bra kan den till och med trivas!!! Det krävs dock en hel del merarbete med skålen liten vattenvolym leder till mycket vatten byten. Skålar är även svåra att hålla rena. Slutligen skriver du att du inte kan lägga ut så mycket pengar, stora skålar 25-30l är oftast dyra och du kan få betydligt mer akvarium för betydligt mindre pengar om du satsar på ett akvarie paket.
                            man ska inte ha en en kampfisk i en skål. dels e de olagligt och dels rubbas fiskens balanssinne vilket e djurplågeri. man ska inte ha nån fisk i skålar bara skaldjur.
                            Diskus

Kommentar

• Lazarus
                              • February 2008
                              • 78

NybörjarFisken
                              här är en rätt bra och omfatande srtikel du nog skulle kunna få ut en hel del av http://en.wikipedia.org/wiki/Aquarium (om du skulle ha något problem med engelskan så kolla i vänsterkanten där står svenska klicka så kommer du till svenska wiki) (alla blåa ord kan du klicka på om du vill läsa mer om just den grejen)

Kommentar

Arbetssätt...