Vattenomsättning i sötvattenkar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christern
    • April 2007
    • 40

Ursprungligen postat av Fuzzop
    Hmm, borde inte fluidiserande sandfilter få en liten plats i den här tråden? dom är väl inte heller direkt dyra och rätt så underhållsfria vad jag förstått
    Jag tror att den enorma volym/yta som bottnen utgör är en styrka. Ett fluidiserande sandfilter blir ju ganska litet i jämförelse. Problemet med grävande djur löser man enkelt med ett finmaskigt nät mellan gruset och det porösa metrialet längsned.
    "I am haunted by waters"
    Norman macLean

Kommentar

• jubbe063
      • November 2007
      • 343

har själv en salig blandning i mitt filter, lite vadd som byts om den blivit smutsig, sen lite grövre makaroner, lite filtermatta fina makaroner blandat med biokuber och biobollar, filtermatta.

Ja jag vet att det blev en salig blandning, men jag fick lite material från andra filter när jag satte igång karet så jag tog vad som erbjöds. Funkar bra i alla fall. Har inte rengjort filtret på 14-15 månader ungefär, har filtervolym på 7,3% av totalvolymen, cirkulation 4,5 ggr totalvolymen.

Kommentar

• gugges
        • May 2003
        • 893

Jag kör vanlig blå filtermatta och ca 20x volymen i mina akvarier, har iofs bara malar men.. min prio är att försöka cirkulera så mycket vatten som möjligt vid botten där de bor, 3 pumpar sitter på kortsidan nära ytan och trycker på åt samma håll allihop.
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Ursprungligen postat av christern
          Jag tror att den enorma volym/yta som bottnen utgör är en styrka. Ett fluidiserande sandfilter blir ju ganska litet i jämförelse. Problemet med grävande djur löser man enkelt med ett finmaskigt nät mellan gruset och det porösa metrialet längsned.
          Jo det är nog sant, funderar bara på vilken sorts cirkulation som skulle krävas för att få samma effekt som från ett sånt filter, att överhuvudtaget ha växter känns som en omöjlighet.
          Bara liten nyfikenhet, har du några funderingar på passande poröst material?

Kommentar

Arbetssätt...