Köpa nya slangar till eheim var?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Men du gör inte samma misstag som jag gjort med min pump, jag väntade med att sätta dit mina dubbelkranar, och nu blir det aldrig gjort.
    Det är värt 500:- för att få dubbelkran till insuget, jag lovar. Dubbelkran är perfekt till utblåset med, då man kan sätta dit ett UV-ljus eller reaktor till co2 utan att riva ner hela pumpen .
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• solbacka
      • January 2004
      • 3952

ok, dubbelkranar gör så att man kan ta av filtret och inget vatten rinner från slangen och filtret? Enkelkran stänger bara av slangen?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Dubbelkranen stoppar vattnet från både slangen och filtret, för att sedan kunna dela på paketet. Enkelkran är väl som det låter, endast en kran som man kan stänga. Enkelkran har jag aldrig provat så jag vet inte säkert
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• gigardt
          • February 2003
          • 772

Ursprungligen postat av zebraciklid
          Man behöver ju inte ändra på yd, det förstår jag. Tycker det bara verkar vara mkt gods (4,5 mm ) i en slang som du använder för vatten. Borde ju räcka med 3 mm kanske 2.5. Slangen blir ju bara klumpigare och styvare av att den är så tjock i godset.
          Inner och ytterdiametern spelar visst roll,innerdia för att passa på slangnippeln i filtret och ytterdia för att slangklämman ska passa.
          Är det inte rätt diameter på dessa så lovar jag att det börjar pissa vatten.
          MvH Richard
          600l Sydamerika(invånare se nedan)
          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
          500l innedamm(Koi)
          4500l Damm(Koi)
          125l yngelburk
          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• zebraciklid
            • November 2006
            • 100

Ursprungligen postat av gigardt
            Inner och ytterdiametern spelar visst roll,innerdia för att passa på slangnippeln i filtret och ytterdia för att slangklämman ska passa.
            Är det inte rätt diameter på dessa så lovar jag att det börjar pissa vatten.
            MvH Richard

Ok..det kan så vara..tycker i så fall att man har valt att ta en helt onödigt dyr och klumpig slang..4.5 mm i godset för vanligt vatten....klart överdrivet
            Man ska vara nöjd med det man har, men man ska inte nöja sig...

Kommentar

• solbacka
              • January 2004
              • 3952

Jag ska köpa orginal, vi har räknat ut idag vad jag behöver. Den tjocka slangen är tillräckligt lång så jag behöver inte köpa mer av den (tack för det för den är ganska dyr). Jag ska köpa dubbelkran till både den tjocka och den smala slangen. Behöver smal slang och en vinkel till den... sedan ska nog jag snart få igång mitt ytterfilter!
              Jag har ju juwel innerfilter och kan tyvärr inte ta bort lådan så jag ska ha insuget i den så det blir cirkulation runt doppvärmaren. Jag ska ringa Hornbach och fråga om de har sakerna hemma. Då får man det fortare än att beställa över internet.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

Kommentar

• MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

Ursprungligen postat av solbacka
                Jag ska köpa orginal, Jag ska ringa Hornbach och fråga om de har sakerna hemma. Då får man det fortare än att beställa över internet.
                men då får du ingen orgonal

dom kör med b plastslang från kina, ingen eheim slang där inte...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• zebraciklid
                  • November 2006
                  • 100

Ursprungligen postat av MagicFingers
                  men då får du ingen orgonal

dom kör med b plastslang från kina, ingen eheim slang där inte...

"Eheimslang" vad kan det vara ? Pvc eller silikonslang som de färgar grön. Det skulle förvåna mig mkt om det var ngt annat, speciellt med tanke på vilken tjocklek de har på slangarna, priset indikerar färgad silikon..

Kommentar

• solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

Eheim orginal slang har sitt märke eheim tryckt på slangen . Jag trodde hornbach hade de för jag har sett andra eheim tilbehör där... Får väll leta vidare...
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• zebraciklid
                      • November 2006
                      • 100

Eheim orginal slang har sitt märke eheim tryckt på slangen . Jag trodde hornbach hade de för jag har sett andra eheim tilbehör där... Får väll leta vidare...

Men snälla..att få sin logga på en slang är inte direkt en bedrift, köper du tillräckligt mkt, vilket säkert eheim gör så kan du få vad du vill på slangen. Det enda det oftast betyder är att det är betydligt dyrare för att det står just eheim på den.Det kan jag nästan garantera dig, att den sedan skulle vara annat än vanligt silikon eller pvc-slang, det skulle jag tycka var konstigt.
                      Är helt säker på att vilken silkon eller pvc-slang med samma diametrar skulle göra jobbet lika bra, men inte kosta lika mkt, det är den enda skillnaden..

Kommentar

• solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

Jo, jag skojade lite... Därför satte jag dit "very happy" märket. Det är ju så med alla märkes varor, betalar man för märket eller varan? Jag tycker också den tjocka slangen är onödigt "tjock" i materialet. Det blir ingen tripp till Hornbach i dag för de hade inga dubbelkranar till den tjocka slangen. "Finns det så tjocka" fick jag till svar... Vad är det för ytterfilter?? Jag kan ju undra om andra mindre akvarieaffärer har det hemma? Tror ej men ska ringa runt..
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• zebraciklid
                          • November 2006
                          • 100

Jo, jag skojade lite... Därför satte jag dit "very happy" märket. Det är ju så med alla märkes varor, betalar man för märket eller varan? Jag tycker också den tjocka slangen är onödigt "tjock" i materialet. Det blir ingen tripp till Hornbach i dag för de hade inga dubbelkranar till den tjocka slangen. "Finns det så tjocka" fick jag till svar... Vad är det för ytterfilter?? Jag kan ju undra om andra mindre akvarieaffärer har det hemma? Tror ej men ska ringa runt..

Ahhhh ok..sorry..missa det..Men visst är det så eheim är inte dummare än att de tar 3-4 ggr mer när de säljer slangen med sin logga på...utan att det har ngt med kvaliteen att göra

Kommentar

• solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

För att gå mycket OT så kan man ju tänka varför en slang tillverkad i Tyskland (om nu eheims slangar är det, jag tvivlar) kostar mer än en som är tillverkad i Kina..... Fast jag säger för den sakens skull inte att en Tysk tillverkad slang ska vara bättre kvalitet på än en Kina tillverkad.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

Mycket ringande idag men tillslut fick jag tag på en dubbelkran. Stoby akvarieaffär får hem en imorgon eller på fredag! Kanon! Kanske jag kan få igång mitt filter i helgen!
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...