Ta bort repor med.......

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shrek
    • August 2005
    • 362

Ta bort repor med.......

Jag undrar om man kan ta bort repor med
    Reparationssatsen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=234162
    Funderat på det och undrar om det är nån som provat den eller så
    vet nåt om den?
    "Vänlighet och kärlek är smittsammare än någon sjukdom"
  • Eric Josefsson
    • October 2005
    • 24

Antagligen inte, nu vet jag inte hur "gör det själv" kitten fungerar men på verkstad så borrar man ju bort stenskottet i rutan och fyller sen hålet med den här plastmassan. Meningen är inte att få klar sikt, meningen är bara att förhindra sprickbildning från stenskottets brottsanvisningar.

Finns ju UV-härdande glaslim, jag har haft sånt på en bilstrålkastare som temporär lösning en gång, blev ganska klart när det härdat, sen vet jag inte om det kanske går att slipa ner och polera om man vill ha en plan yta. Men "spackla" med det skulle jag nog inte göra i något av fallen.

Kommentar

• Vestman
      • December 2003
      • 42

"Meningen är inte att få klar sikt, meningen är bara att förhindra sprickbildning från stenskottets brottsanvisningar."

Håller inte med om det.
      Lämnade in min bil för lagning av framruta.
      Fick ett stenskott mitt i synfältet och där slipade dom bort en del glas och fylle upp med ny glasmassa.
      Inte ett spår blev kvar. Går omöjligt att se vart stenskottet var.

Så hittar man rätt glasmassa så fungerar det nog bra.
      Vestman

Kommentar

• Piscator
        • August 2006
        • 735

Det låter inte som något man kan gör själv dock? Shrek, jag tycker att du borde ta en promenad till bilglasmästaren och höra dig för..
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• malun
          • March 2005
          • 20

Jag har använt den flera gånger till att laga stenskott på vindrutan på min bil. Det fungerar bra men det beror lite på hur stenskottet ser ut.
          Men om du har tänkt att laga repor på akvariet så kommer den nog inte göra stor nytta, tyvärr.

Kommentar

• Mr B
            • September 2004
            • 1310

Här är lite info för ur man städar bort grunda repor, och de säljer Cerium oxide, "optical grade" för strax under 10$ för en lb. (strax under ett halv kilo)

Jag skulle med glädje slanta upp hälften av pengarna, plus halva frakten, mot drygt ett kvarts kilo pulver. Jag hade med glädje betalat rubbet, och skänkt bort ett par matskedar till den som ställde upp med kreditkortet så att det gick att beställa därifrån. Jag har letat, men utan att hitta polermedlet någon annanstans.

B!

Kommentar

• heeke
              • April 2003
              • 5033

En tanke som slog mig. Sånna rep. kit för tex mobil displayer kanske kan funka. Nu är ju iofs en mobil display av plast men kanske?
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

Amatörastronomer som tillverkar sina egna speglar använder slipmedel för att polera bort eventuella repor. Dessa slipmedel går att köpa via nätet, så det kanske kunde vara något.

Kommentar

• Shrek
                  • August 2005
                  • 362

Tack för alla svar!
                  Jag får nog ta och höra med glasmästaren, som sagt, om det är värt att laga eller helt enkelt köpa nytt kar eftersom det rör sig om ett 200 liters.
                  "Vänlighet och kärlek är smittsammare än någon sjukdom"

Kommentar

• Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                    Amatörastronomer som tillverkar sina egna speglar använder slipmedel för att polera bort eventuella repor. Dessa slipmedel går att köpa via nätet, så det kanske kunde vara något.
                    Inte säker, men det är antagligen det slipmedlet jag redan länkat till. Då sanolikt den finare pulvermodellen eftersom minsta optiska avvikelse förstoras i linserna.

Om inte, är jag väldigt intresserad av att få veta vad de använder, och var de får tag i det, eftersom jag inte haft någon tur vad det gäller att få tag i det här.

B!

Kommentar

Arbetssätt...