Skicka Kar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

Skicka Kar...

Då jag lite smått hade frågan uppe i en av mina andra trådar men med tanke på att det inte var huvudfrågan försvann den lite.

Så till frågan;

Har någon (givetvis med gott resultat) skickat ett kar? Det handlar om ett 90L-kar och jag fnular mest på hur man skulle lösa det rent praktiskt för att vara säker på att det inte var glaskross när det kom fram (handlar väl om att skicka med bussgods då med tanke på att deras priser är 100gånger trevligare än postens)

En tanke; 1 "öppen" säck I karet, fyll med fogskum och låt det expandera. Då har man uppstagningen innifrån samt att det inte väger "något". Samma tanke gällande utsidan, vira in karet i gladpack ex.vis, kör på en RIKTIG låda (med den grova/tjocka pappen som används bl.a. till kubiklådor) se till att ha kanske 3-4-5cm runt om karet och igen, fogskum.

En anann tanke; frigolitskivor som hålls på plats av en träram i gran eller annat lätt material.

Jag vet inte, jag abra spånar vilt här.

Men om någon har erfarenhet eller tankar, dela gärna med er
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • robin_bockman
    • February 2005
    • 98

Inte riktigt svar på din fråga men ett 90liters är nog billigare att köpa begagnat lokalt ditt det ska skickas än att skicka det

Kolla annars hur dom packeterar monitorer, friggolit runtom och "friggolitbananer" i karet...

Kommentar

• Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

Nej nej och nej. Hade det varit det hade jag b ett flickan min att åka och köpa det. Där finns NOLL i utbud (ungefär). Och med tanke på vad ex.vis "blocketfolk" begär för sina kar så...

--------Edit--------

Sorry om jag lät lite brysk där. Det är mest bara det att jag har ett 90l-kar ståendes, så frakten får bli ganska hög innan den "äter upp" förtjänsten s.a.s

--------------------
      Senast redigerad av Iit_mutt; 02 March 2005, 12:06.

Kommentar

• kawwe
        • October 2004
        • 26

Skicka akvarium

Hejsan
        Jag har köpt ett akvarium på 1100 liter (helglas för x-antal år sen och det var inga problem att skicka.Det du betalar för är ju frakt och försäkring! Det karet var bara en glasburk på ca 240 kilo inge embalage eller så
        Jag tror att du kan skicka det som det är
        /kawwe

Kommentar

• jolon
          • December 2002
          • 1075

Vart ska karet? (Stad etc)
          My internet should be readonly.

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

Ta och snacka med Bussgods om emballering, dom borde ju veta vad som gäller, dom är ju proffs
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• KE
              • November 2004
              • 356

Jag kollade upp lite priser m.m. när jag tänkte skicka ett 220liters kar och det skulle kosta ungefär 550kr (med bussgods). När det gäller packning så är en trälåda med frigolit i att föredra. Skickade aldrig för frakten blev för dyr.
              Zoonen
              Akvarietorka för tillfället...

Kommentar

• martinalexander
                • July 2004
                • 151

Man kan inte ta stora frigolitskivor som täcker alla sidor (även lock och botten) och sedan bara vira silvertejp runt, så det bara blir som en större låda av frigolit fast alla sidor sitter löst på sen fastvirade med tejp??? Skulle inte det räcka som "stötskydd" och sedan kanske man kan ta en större kartong, men frigoliten borde väl skydda rätt så bra??? Du borde ju kunna sätta några "Aktas-märken" på eller något liknande som "aktas, innehåller glas"???

Kommentar

• Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

KI - Ja detta handlar om ett kar på ca 95L så det är inget bjässekar, har dock ingen aning om vad det väger (än)

martinalexander - jo det var lite min tanke med, då ev göra en ram i trä ist för silvertejp, men även din version (minimalt modifierad) har fudnerats på

---------------------------------------------------------------------------------

Anledningen är då att flickan vill ha ett kar. I begagnatväg är där väldigt få kar i denna storleken (eller HAR varit väldigt få iaf). KOllade om molly (fiskhotellen) innan, vilka fick ett pris på; 45L=750:- och 80L=1050:- (nypriser). Så det känns som om jag har ganska stor summa att lägga på frakten innan det blir "för dyrt". Karet i sig med pump, värmare & lysrörsramp har jag i 150:- så.

Kommentar

• robin_bockman
                    • February 2005
                    • 98

Som sagt, var bor ni, och var befinner sig karet?

Kommentar

• Iit_mutt
                      • November 2004
                      • 449

Jag bor i Hässleholm och det ska dit min flicka pluggar, dvs mellersta dalarna

Kommentar

• robin_bockman
                        • February 2005
                        • 98

Tuffa avstånd...

Du får helt enkelt åka och hälsa på henne i påsk och ta med dig karet!

Kommentar

• Iit_mutt
                          • November 2004
                          • 449

Jag åker och hälsar på henne "hela tiden" (och vice cersa visserligen) problemet är att jag/vi ALLTID tar tåget. Dels för att det är en enkel resa på ca 70mil som tar en 7-10h att köra och det är en FRUTANSVÄRT tråkig sträcka att köra. Och på tåget sätter man sig ner, glor på en film på PDA:n/lyssnar på musik och sover ist. DÄRAV att jag vill kunna skicka det

Kommentar

• Gud bevare Tsaren
                            • April 2004
                            • 276

Var pluggar flickan din ? Umeå ? De har rätt gott om zooaffärer, jag har själv tillbringat tre år i denna nordliga metropol (min arbetsgivare insisterade på att jag skulle lära mig tala flytande ryska) och gillar staden.

Högaktningsfullt
                            Gud bevare Tsaren

Kommentar

• Iit_mutt
                              • November 2004
                              • 449

Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                              Var pluggar flickan din ? Umeå ? De har rätt gott om zooaffärer, jag har själv tillbringat tre år i denna nordliga metropol (min arbetsgivare insisterade på att jag skulle lära mig tala flytande ryska) och gillar staden.

Högaktningsfullt
                              Gud bevare Tsaren

Mnja, nu sa jag iofs att BEGAGNATMARKNADEN var=0

Och Umeå ligger väl inte i mellersta dalarna?

Kommentar

Arbetssätt...