Kyla vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • egil
    • January 2005
    • 7

    Kyla vatten

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av kylning av akvarium. Jag har hört talas om att man kan kyla genom att dra en slang med vatten som pumpas genom ett kylskåp. Men jag funder lite kring det. Va ska man ha för pump? Hur mycke slang? Kylskåp eller frys? Å andra erfarenheter kring det.

    Min plan är att ha ett akvarium med elritsor. Jag hade ett sådant för ett par år sedan och det var jättefint. Men med tiden så dog växter och fiskarna med. Jag tror att jag kan undvika det den här gången om jag kyler det.

    Förövrigt tycker jag att det vore bra om det fanns en huvud-mapp på förstasidan i forumet med rubrikten kallvattensakvarium/svenska fiskar eller dyligt.

    Blir jätteglad om någon kan svara.

    /Egil
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Har ingen erfarenhet av det direkt, men det borde gå med lite pill. Har man pengar och brist på ork kan man köpa kylare på tex pwss.nu
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Wheat
      • August 2004
      • 9

      #3
      Sök på 'DIY water chiller' på google så får du upp en massa sidor, tex http://ozreef.org/component/option,c...d,94/Itemid,4/.
      Har dock ingen erfarenhet av sådant bygge själv.

      Kommentar

      • marcuspajp
        • July 2004
        • 448

        #4
        Jag brukade ha en sån här till min dator.
        Salt är ballt

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag har sett många länkar till folk som byggt kylare av olika kylar/frysar. Det ser allt mycket bra ut. Det som fattas är dock långvariga utvärderingar. Om man lagt så mycket jobb på att bygga och dokumentera vill man gärna inte uppdatera det när det inte funkar längre, man slänger helt enkelt grejorna och glömmer misslyckandet.

          Det som är problemet med dessa lösningar är att kylskåp inte har tillräcklig effekt och inte är gjorda för att arbeta kontinuerligt.

          Räkna att ett kylskåp arbetar ca 3 timmar per dag och håller i 10 år. Hur många år håller det då om det arbetar kontinuerligt? Jag vat ingen som klarat längre än 6 månader. Kylskåper överhettas helt enkelt.

          Det billigaste sättet är därför som alltid att köpa kylare avsedda för ändamålet, gärna med lite överkapacitet. Dom är dyra men det blir billigast i längden.

          Vill man bara ha ner tempen någon enstaka grad så kan en fläkt mot vattenyten vara både billigare och hålla längre än kylskåpsmetoden.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Ursprungligen postat av egil
            Förövrigt tycker jag att det vore bra om det fanns en huvud-mapp på förstasidan i forumet med rubrikten kallvattensakvarium/svenska fiskar eller dyligt.
            Hej Egil!
            Den mapp du söker heter:

            05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi
            samt andra kallvattensfiskar

            och finns på förstasidan i forumet.
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Bor du i villa kan du gräva ner en slang i marken, det kyler kraftigt.

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Wheats lösning, med en PC kylare, ger bara rumstemp, eller med en bong, marginelt lägre (alla evap kylare, kan ge något lägre temp än rums temp, beror på hur effektiva de är) För det mesta alltså inte tillräkligt för det kylningsbehov man skulle kunna ha i ett akvarium... sen, oavsett kylmetod, kommer alger och skitansamlingar bli ett problem förr eller senare...

                Det Finns TEC's för akvariebruk, avsedda just för att kyla baljan, skulle inte rekomendera det omdet e långvarigt, eller till någon större vattenmassa...
                (tec= Termo Elektiskt Kylelement)
                I ett sådan läga skulle jag rekomendera att man snackar med en kyltekniker, antingen en bekant, eller en företagare, som kan tänkas vara "hyfsat bllig" i alla fall... det kommer sanolikt att kosta... men det går att bygga aldeles utmärkta väldimensionerade kylagregat, som kan hålla att akvarium på ca 4'c året runt... räkna med att få isolera runt om, och ha minst dubbla glas i fronten...det räcker dock att det inre e av "akvarie tjocklek" de andra ska bara skapa luftspalter, för isoleringens skull.

                Lycka till.
                B!

                Kommentar

                • egil
                  • January 2005
                  • 7

                  #9
                  Tack för alla svar. Väldigt intressant information. Jag ska nog lösa det på ett eller annat sätt men det där med kylskåp verkar ju inte så jättebra.

                  Jag tycker dock ändå att det vore bra med en ny rubrik på första sidan. Det finns ju en del diskussioner om akvarier med svenska fiskar men de är spridda på olika håll och svåra att hitta. Det vore bra om det fanns ett ställe där de kunde samlas.

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Ja nu råkar jag ha jobbat med kyla i 18 år som kyltekniker.
                    Att bygga ett aggregat som kyler akvarievatten är inte svårt om man vet lite mer parametrar så att aggregatet får rätt kyleffekt.
                    Att köpa ett färdigt aggregat från pwss är väldigt dyrt.
                    Hur kallt vatten ska det vara i din balja? tänker närmast på kondensrisken på dina glas.
                    Att använda ett kylskåp är inte ok för att kyleffekten är för låg.
                    Men alltså det bästa du kan göra är som ett tidigare tips här på tråden sa är att ta dit en kylkunning kompis som fixar ihop ett aggreggat.
                    (Små vätskekylaggregat finns i en uppsjö märken och borde inte vara omöjliga att handla av din lokala kylfirma om du bara tar reda på vilken kyleffekt du behöver)

                    Larry
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #11
                      En gammal ölkyl borde funka bra. Om man nu har turen att springa över en.

                      Kommentar

                      • egil
                        • January 2005
                        • 7

                        #12
                        Någon exakt uppfattning om vilken tempratur jag vill ha vet jag inte. Men elritsor lever i bäckar och i östersjön. Där till vill jag använda svenska växter från bäckar och åar.

                        Så för både växter och fiskar är det ju bra om jag får ner tempraturen några grader under rumstemperatur. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att det är bra att under vintern få ner temperaturen ytterligare. För att så mycket som möjligt likna den naturliga miljön.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danei
                          En gammal ölkyl borde funka bra. Om man nu har turen att springa över en.

                          Om du läser i tråden så har man redan uteslutit att bygga vattenkylare av kylskåp för att de inte har tillräcklig effekt. Detta har även en proffesionell kyltekniker konstaterat. Vad får dig då att tro att en ölkyl skulle fungera?
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • jimel
                            • August 2004
                            • 253

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Om du läser i tråden så har man redan uteslutit att bygga vattenkylare av kylskåp för att de inte har tillräcklig effekt. Detta har även en proffesionell kyltekniker konstaterat. Vad får dig då att tro att en ölkyl skulle fungera?
                            MVH
                            Magnus
                            Jag tror att han menar en sån ölkyl som finns på restauranger där man kyler ölen på väg till glaset, inte ett ölkylskåp.
                            Här är min Zoonen

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #15
                              Om du du ska ha 5 grader kallare i ditt kar än omgivande temp så är kondens inget problem. Du behöver alltså inte dubbla glas på karet men det vore bra att isolera sidorna för att minska energiåtgången på kylmaskinen.
                              För att kyla ett kar på 300 liter från 25 grader till 20 grader behöver du en kylmaskin som har en kyleffekt på 1,2kW. Flödet på vattenpumpen från ditt kar ska vara på 0,07 liter per sekund eller 250 liter i timmen.
                              Det är däremot lite knepigt att säkerställa driften för att egentligen är 20 gradigt vatten för hög temperatur för en kylmaskin (kalla sidan). Men om man gör som så att man underdimmensionerar förångaren lite och säkerställer att man har bra(tillräckligt vattenflöde) fart genom växlaren så är det inget problem. Har tagit hänsyn till lyse, värme instrålning, pumpar, Vattenbyte etc. det kan ta någon timme att få ner temperaturen om du börjar på 25 grader.
                              men väl där så kan man få stabil temp i vattnet.

                              Larry
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              Arbetssätt...