Kapillärkraft

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

Kapillärkraft

Häpp!

Är det någon som vet vilken diameter rör måste ha för att kapillärkraften ska sluta fungera? I diametrar på sugrör och luftslangar funkar den uppenbart, men hur grovt behöver röret vara för att den ska lägga av?

Jo, jag kan göra ett experiment, men som lat akvarist frågar jag först!!

Hilsen!!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Kapillärkraften funkar bara i mycket smala rör, mycket smalare än sugrör och luftslangar... Menar du kanske hävert-effekten?
    Jag tror inte det finns någon diameter vid vilken hävert-effekten slutar fungera.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• PatrikMalmo

Hmm... då får jag klura lite mer. Byggde om min CO2-reaktor så att jag skulle kunna sätta ner den en bit under vattenytan (diffusormodellen), och det smala rör (sugrörsdimension) som jag har som breddavlopp går det upp vatten i. Breddavloppet funkar därmed inte som det ska, utan CO2 går ned och bubblar upp från botten på reaktorn. Trist.

Jag är lite rudis på detta, men har hört om experiment med sugrör och kappillärkraft - vattnet ska vandra upp i dem om man sätter dem i ett vanligt glas vatten. Häverteffekten är ju något annat, men om den ska funka måste man ju först suga upp vatten "över kanten" så att det blir sug. Minns att jag någonstans har läst om att man ska passa sig för att låta en luftslang ligga i vattnet och gå ut över kanten på akvariet, eftersom det "ska" kunna få vattnet att rinna ut. Hur det ska kunna funka utan kapillärkraft är mig en gåta, eller så är det annat som spelat in (lite vatten i slangen på utsidan av karet, tex). Luktar som om det blir experiment av detta!

Dina råd är en ständig källa till kunskap för mig, så jag får se vad jag landar i med reaktorn. Klart impad av det jag läst på din hemsida och i dina inlägg!!

Hilsen!!

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Jag förstår inte riktigt din beskrivning, men det finns två vanliga orsaker till att vätskor hamnar där man inte tänkt sig.
        - Dels att instängd gasvolymen ändrar temperatur och då drar in vatten.
        - Dels att instängd gas *löser* sig i vattnet så att den försvinner och ersätts med vatten. Det senare händer inte med luft i någon större utsträckning, däremot med CO2.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Kapillärkraften börjar inte spela nån roll förrän diametern är mycket liten. Enligt denna site:
          http://www.wtamu.edu/~crobinson/SoilWater/capillar.html

så är, förenklat, formeln för hur högt, i centimeter, vätskan stiger i ett glasrör = 0.3 / rörets diameter, i centimeter.

(ungefär samma fast mer detaljerat finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Capillary_action )

Dvs i ett 10 mm tjockt rör stiger vätskan 3 mm; i ett 1 millimeter tjockt rör stiger vätskeytan 3 cm; i ett 0.1 mm tjockt rör stiger den 30 cm... Kort sagt, i rör med diameter större än en millimeter kan man bortse från kapillärkraften.

Dvs att vatten stiger i ditt breddavlopp beror på tryckskillnad mellan ändarna på röret. Har du röret kopplat till ett filter? Isf kanske det fungerar som en vattensug?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• dgqlof
            • November 2003
            • 1344

Och anledningen att man skall vara försiktig att ha en luftslang liggande över kanten är detta scenario:
            - Utströmmarsten i änden.
            - Pumpen avstängd, slangen vattenfylld.
            - Man råkar stöta till slangen utanför akvariet och den åker ut 20 cm.
            - Utströmmarstenen gör att vattenytan inte hinner sjunka i slangen utan en hävert kan komma igång.

Kommentar

• PatrikMalmo

Tack för informationen!!

Breddavloppet är inte kopplat till en pump, men diametern ligger nog kring 1 mmm - således kan vattnet alltså gå upp 3 cm. Det gav mig lösningen så nu vet jag hur jag ska göra!!

Detta forum är för härligt!!

Hilsen!!

Kommentar

Arbetssätt...