har ett juwel lido 120 liter med original ljus, har många växter och känner att ett bättre ljus hade gjort gott. då är frågan ska man köpa juwel helialux spectrum eller multilux? för och nackdelar och vad rekommenderar ni? är det värt investeringen
juwel helialux spectrum eller multilux+
Kollaps
X
-
Min spontana känsla är väl att det alltid är roligt med bättre ljus i akvarium, har dock aldrig haft något av det du nämner så kan inte kommentera där. Om det är värt investeringen? Tja du lär ju knappast få tillbaka dina pengar när du säljer det men det blir nog trevligare att titta på!Hade jag haft pengar nog så hade jag antagligen bränt på och skaffat kessil 360w!
-
Min spontana känsla är väl att det alltid är roligt med bättre ljus i akvarium, har dock aldrig haft något av det du nämner så kan inte kommentera där. Om det är värt investeringen? Tja du lär ju knappast få tillbaka dina pengar när du säljer det men det blir nog trevligare att titta på!Hade jag haft pengar nog så hade jag antagligen bränt på och skaffat kessil 360w!
gärna något som är bra för växter
kessil var lite för dyrt haha
Kommentar
-
Enklast och smidigast är väl dom du nämner eftersom dom är direkt anpassade till akvariet. Helilux är nog mer kvalitet och har säkert ett bättre ljus. Multilux har lite svårt att få ner ljuset till botten skulle jag tro, akvariet är ju relativt högt. Men har man inte större krav på ljusintensitet eller tänker köra med mindre ljuskrävande växter så kanske multiluxen funkar ändå.Kommentar
-
Enklast och smidigast är väl dom du nämner eftersom dom är direkt anpassade till akvariet. Helilux är nog mer kvalitet och har säkert ett bättre ljus. Multilux har lite svårt att få ner ljuset till botten skulle jag tro, akvariet är ju relativt högt. Men har man inte större krav på ljusintensitet eller tänker köra med mindre ljuskrävande växter så kanske multiluxen funkar ändå.har ett litet problem med brun alger och läste någonstans att ljuset kan vara för dåligt.
Kommentar
-
Hej,
Jag har haft Juwel helilux till mitt Rio 350 under 6 månader och är helnöjd. Det finns ett obegränsat möjlighet att variera ljuset i förhållande till växter och fiskar. Har man råd med rampen rekommendrar jag att man också köper enheten för inställningar via mobil eller dator.Kommentar
-
Hej,
Jag har haft Juwel helilux till mitt Rio 350 under 6 månader och är helnöjd. Det finns ett obegränsat möjlighet att variera ljuset i förhållande till växter och fiskar. Har man råd med rampen rekommendrar jag att man också köper enheten för inställningar via mobil eller dator.Kommentar
-
Gäst
Mulitluxen sprider inte ljuset bra. Sant. Hur fungerar det med två? Dvs hur löser du det med täckning av karet där det inte finns ramp? Originalet har ju två plastskivor som passar med en ramp men hur gör man med två ramper? Hitta att man kan köpa skivor för två lysramper till Juwel karen. Ångande få ner ljuset i botten. Om nu Mulitluxen sprider ljuset "dåligt" så har det ändock fördelen att det når ner, mer likriktat. Så i valet mellan EN Helialux och TVÅ Mulitlux så får man ju mer ljus med Mulitlux men inga inställningsmöjligheter (byta rör då). Det valet är långt i från givet vad som är bättre. Känns det inte motiverat med ljus program osv torde två Mulitlux vara det bättre.Senast redigerad av Gäst; 19 March 2021, 17:47.Kommentar
-
För t.ex. Lido 200 och Rio 350-450 finns satser med tredelat luck-set för att kunna komplettera med ytterligare belysningsramp Lucksats JUWEL Rio 300 3 delar 120x40 svart - köp på HORNBACH.se.
Med dubbla multilux får man bra spridning så hela karet blir belyst.Kommentar
Kommentar