juwel helialux spectrum eller multilux+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bigcee
    • October 2020
    • 3

    juwel helialux spectrum eller multilux+

    har ett juwel lido 120 liter med original ljus, har många växter och känner att ett bättre ljus hade gjort gott. då är frågan ska man köpa juwel helialux spectrum eller multilux? för och nackdelar och vad rekommenderar ni? är det värt investeringen
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Min spontana känsla är väl att det alltid är roligt med bättre ljus i akvarium, har dock aldrig haft något av det du nämner så kan inte kommentera där. Om det är värt investeringen? Tja du lär ju knappast få tillbaka dina pengar när du säljer det men det blir nog trevligare att titta på! Hade jag haft pengar nog så hade jag antagligen bränt på och skaffat kessil 360w!

    Kommentar

    • Bigcee
      • October 2020
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Munin
      Min spontana känsla är väl att det alltid är roligt med bättre ljus i akvarium, har dock aldrig haft något av det du nämner så kan inte kommentera där. Om det är värt investeringen? Tja du lär ju knappast få tillbaka dina pengar när du säljer det men det blir nog trevligare att titta på! Hade jag haft pengar nog så hade jag antagligen bränt på och skaffat kessil 360w!
      vad för bra lampor finns det som passar juwel lido 120 som du vet om då? gärna något som är bra för växter kessil var lite för dyrt haha

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        Enklast och smidigast är väl dom du nämner eftersom dom är direkt anpassade till akvariet. Helilux är nog mer kvalitet och har säkert ett bättre ljus. Multilux har lite svårt att få ner ljuset till botten skulle jag tro, akvariet är ju relativt högt. Men har man inte större krav på ljusintensitet eller tänker köra med mindre ljuskrävande växter så kanske multiluxen funkar ändå.

        Kommentar

        • Bigcee
          • October 2020
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Enklast och smidigast är väl dom du nämner eftersom dom är direkt anpassade till akvariet. Helilux är nog mer kvalitet och har säkert ett bättre ljus. Multilux har lite svårt att få ner ljuset till botten skulle jag tro, akvariet är ju relativt högt. Men har man inte större krav på ljusintensitet eller tänker köra med mindre ljuskrävande växter så kanske multiluxen funkar ändå.
          kanske tar en helilux istället då vill att mina växter ska få bästa möjliga ljus har ett litet problem med brun alger och läste någonstans att ljuset kan vara för dåligt.

          Kommentar

          • Göran 46

            • April 2020
            • 62

            #6
            Hej,
            Jag har haft Juwel helilux till mitt Rio 350 under 6 månader och är helnöjd. Det finns ett obegränsat möjlighet att variera ljuset i förhållande till växter och fiskar. Har man råd med rampen rekommendrar jag att man också köper enheten för inställningar via mobil eller dator.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Ursprungligen postat av Göran 46
              Hej,
              Jag har haft Juwel helilux till mitt Rio 350 under 6 månader och är helnöjd. Det finns ett obegränsat möjlighet att variera ljuset i förhållande till växter och fiskar. Har man råd med rampen rekommendrar jag att man också köper enheten för inställningar via mobil eller dator.
              Har också ett Rio 350 med dubbla Multilux för att få täckning med ljus i hela karet. En ramp ger ju mörka fält upptill utmed fram- ock bakruta. Hur funkar det med Helialux? har den bättre spridning av ljuset än Multilux?

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #8
                Jag har haft Helialux sedan start och har fungerat perfekt. Jag kör med CO2 också. Bifogar bild så ser du hur det ser ut. Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet helbild.jpeg
Visningar: 739
Storlek: 432,1 KB
ID: 2428408

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2887

                  #9
                  Vackert kar! Blir lite inspirerad av det där gruset. Var är det för sort? Det ser ju helbra ut med Helialuxen med.

                  Kommentar

                  • Göran 46

                    • April 2020
                    • 62

                    #10
                    Kul att du tycker om mitt akvarie. Gruset är naturgrus som jag tagit i en havsvik där vi bor så det går inte att köpa i någon affär. Var bor du - om inte för långt från mig så kanske få lite av mig.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2887

                      #11
                      Tack för erbjudandet! Vet inte när det kan vara aktuellt att göra om karet, det lär dröja rätt länge. Men det ser riktigt gött ut med ett sådant "flodgrus" med stenar av olika fraktion.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Har också ett Rio 350 med dubbla Multilux för att få täckning med ljus i hela karet. En ramp ger ju mörka fält upptill utmed fram- ock bakruta. Hur funkar det med Helialux? har den bättre spridning av ljuset än Multilux?
                        Mulitluxen sprider inte ljuset bra. Sant. Hur fungerar det med två? Dvs hur löser du det med täckning av karet där det inte finns ramp? Originalet har ju två plastskivor som passar med en ramp men hur gör man med två ramper? Hitta att man kan köpa skivor för två lysramper till Juwel karen. Ångande få ner ljuset i botten. Om nu Mulitluxen sprider ljuset "dåligt" så har det ändock fördelen att det når ner, mer likriktat. Så i valet mellan EN Helialux och TVÅ Mulitlux så får man ju mer ljus med Mulitlux men inga inställningsmöjligheter (byta rör då). Det valet är långt i från givet vad som är bättre. Känns det inte motiverat med ljus program osv torde två Mulitlux vara det bättre.
                        Senast redigerad av Gäst; 19 March 2021, 16:47.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2887

                          #13
                          För t.ex. Lido 200 och Rio 350-450 finns satser med tredelat luck-set för att kunna komplettera med ytterligare belysningsramp Lucksats JUWEL Rio 300 3 delar 120x40 svart - köp på HORNBACH.se.
                          Med dubbla multilux får man bra spridning så hela karet blir belyst.

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Jag har dubbla Multilux i mitt Lido 200 liter med tredelat luck-set,med fyra rör igång blir det väldigt mycket ljus och jag har vänt upp ett av rör mot luckan då jag tycker att tre rör blir perfekt.Det är ju jag det och andra har säkert andra synpunkter.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...