Torkar silikonet i tomt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo500
    • January 2017
    • 28

    Torkar silikonet i tomt akvarium?

    Hej,
    Byggde ett akvarium för 20 år sedan av glas. Fick för mig att starta det igen i någon form och funderar på om silikonen kan vara dålig efter 15 år utan vatten.
    Det har stått ute i en bod utan uppvärmning.
    Bär jag silikona om det eller är det så att jag kanske inte bör använda det alls?



  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av turbo500
    Hej,
    Byggde ett akvarium för 20 år sedan av glas. Fick för mig att starta det igen i någon form och funderar på om silikonen kan vara dålig efter 15 år utan vatten.
    Det har stått ute i en bod utan uppvärmning.
    Bär jag silikona om det eller är det så att jag kanske inte bör använda det alls?


    Jag tog 2013 i drift mitt allra första akvarium, det hade då stått i en ladugård i närmare tio år och det läckte i alla fall inte, silikonet var fortfarande mjukt/elastiskt. Jag tror att om silikonet känns fräscht så är det inga problem
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Pilla med naglarna längs silikonets kanter så märker du om det sitter åt ordentligt eller börjat bli dåligt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om det var silikon av hyfsad kvalitet så skall det inte var något problem, men kolla förstås i9nnan du kör igång
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...