Står karet tillräckligt stadigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

    Står karet tillräckligt stadigt?

    Hej!

    Jag har en Juwel Rio 125 liter (81x36x123) som jag under dagen har placerat på tilltänkt möbel och fyllt upp.

    När jag sedan sätter mig i soffan för att reflektera över dekorationen inser jag att möbeln inte är riktigt plant. Det är en byrå som i kanterna sticker upp några millimeter. Själva bordsytan är annars plan förutom ändarna då som sticker upp något. Akvariumet är ju ett ramakvarium och möbeln är annars stabil. Akvariet sticker även ut utanför möbeln några få centimeter.

    Kommer mitt akvarium att klara sig utan större påfrestningar trots de något uppstickande ändarna? Jag har endast en större sten i akvariet och en grotta i fejksten. Annars är det endast växter, vatten och en rot.

    Behöver jag tänka om eller ta till några åtgärder? I bruksanvisning står det att Juwel inte ska ha något underliggande skydd, detta är ju dock i förutsättning att allt är 100% plant som då mitt inte är på grund av de uppstickande ändarna på byrån.

    Nu oroar jag mig som sagt för akvariets hälsa och tar tacksamt emot era tankar och förslag.

    Tack på förhand!

    Edit: Lägger till två bilder som jag hoppas ger visuell tydlighet i hur kanterna ser ut. Ska försöka ta lite fler om det behövs.
    Senast redigerad av Wilwa; 27 October 2016, 20:26.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hej
    Det låter lite lurigt, du kanske kan lägga en träskiva mellan möbel och akvarium.
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Wilwa
      • October 2016
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av Marten64
      Hej
      Det låter lite lurigt, du kanske kan lägga en träskiva mellan möbel och akvarium.
      /Johan
      Hej,

      tack för svar.

      Juwel avråder ju till att lägga något mellan akvarium och möbel - men jag antar att detta bara är applicerbart om det redan är jämnt? Om jag skulle lägga en träskiva emellan påverkar detta inte akvariet och belastningen negativt?

      Det är ju själva ramställningen som står i något obalans och inte glaset i sig eftersom glaset vilar på ramen. Men glaset kanske påverkas ändå eftersom ramen inte är fullt jämnt?

      Skulle akvariet klara sig om jag inte gjorde denna åtgärd?

      Tack!

      Edit: Skulle jag kunna köpa ett liggunderlag på Clas Ohlson och lägga under för att göra det mer jämnt?
      Senast redigerad av Wilwa; 28 October 2016, 11:35.

      Kommentar

      • badpitt
        • December 2015
        • 53

        #4
        Juwel Rio är inget ramakvarium, det är ett helglasakvarium med plastlister..
        Jag hade absolut varit orolig ett 125 liters akvarium plus lite sand och stenar blir lätt 150 kg... De flesta möbler byggs inte för sådana laster.

        Kommentar

        • Wilwa
          • October 2016
          • 23

          #5
          Tack för era svar och er tid!

          Jag beslutade mig för att köpa Juwels möbel anpassad efter den Rio jag har. Nu känns det mycket tryggare.

          Tack för mig!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Låter som ett bra beslut
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Wilwa
              • October 2016
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Låter som ett bra beslut
              Ja, känns mycket bättre. Blev dessutom mycket finare inredningsmässigt också med Juwels egna bänk!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av Wilwa

                Ja, känns mycket bättre. Blev dessutom mycket finare inredningsmässigt också med Juwels egna bänk!
                Den är riktigt snygg tycker jag
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                Arbetssätt...