Ikea Kallax (Expedit)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swamp
    • January 2009
    • 88

Ikea Kallax (Expedit)

Hej känner själv att den här frågan är lite dum men nu söker jag folk som antingen uppmuntrar mitt dårskap eller håller med mig om mina tvivel. Har ett 60-liters akvarium som ska ställas upp och känner att jag redan lagt ut allt för stor del av det lilla jag har på overkill inredning så vill helst slippa bygga en akvariebänk för tusen kronor dessutom.
    Inhandlat en Ikea Kallax hylla http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...459/#/60275812 (efterträdaren till Expedit) som jag tänkt använda.
    Tänkt var ordet för nu börjar oron komma, så nu vill jag höra om någon har koll på materialet i den och om det räcker med bänken eller om den kan stärkas upp med en enkel skiva som täcker båda sidorna och därmed fördelar vikten på de bärande delarna?
    Alternativt om någon på rak arm vet en ungefärlig motsvarande hylla/bänk för en billig penning som kan användas utan att offra nattsömn?
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

Har själv ett 100l på expediten och det funkar än, ser inga tecken på att den ska ge vika!
    Dock bör man nog vara noggrann att torka upp om man spiller!
    Men visst mitt akvarium är lika långt som bänken!
    Senast redigerad av Killis75; 07 April 2014, 23:45.
    Akvariehuset på 112L

Kommentar

• Martiis
      • June 2012
      • 6

Har själv ett 100l på min Kallax-hylla och det har jag till och med fått flytta en gång med akvariumet på pga en olycka. Det verkar hålla finfint.
      Men jag vill inte veta hur det ser ut undertill efter allt spill som skett

Kommentar

• wanegardh
        • January 2013
        • 64

Vet inte om det är i detta forumet men jag har sett en tjej som har 300 liter på 2 st 80x80 Expedit.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Kommentar

• Swamp
          • January 2009
          • 88

Tack för svaren, blir nog en uppställning på Kallax fast med vissa säkerhetstillbehör som extra massiv skiva som fördelar vikten över hela. Litar inte riktigt på Ikea, dock är jag imponerad över er tillit till nämnda konstruktör

Kommentar

• Erikderek
            • March 2013
            • 718

Några som kan åsikter om ditt val av konstruktion och lämplighet är ditt försäkringsbolag om något skulle hända. Jag har ett 54 liters stående på ett IKEA METOD köksskåp där jag har en massiv bänksskiva i ek på toppen.

EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

Kommentar

• Swamp
              • January 2009
              • 88

Har inte överlagt med dem än... Blir till att kolla försäkringsavtalet noggrant innan vatten fylls på. Dock så krävs grov vårdslöshet om jag inte minns helt fel från när det här avgjordes i HD. Skulle såklart helst köra på ett bygge liknande ditt med köksskåp och massiv ek som är behandlad ett par extra gånger men samtidigt ska ju akvariekostnaden gå inom rimligheten för vad jag har råd med...

Kommentar

• Erikderek
                • March 2013
                • 718

Det behöver inte kosta så mycket; IKEAS fyndhörna + bänkskiva från Bauhaus, "spillbit" från deras såg.

EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Det som skulle oroa mig mest med Kallax är att den inte verkar ha något som hindrar rörelser i sidled, dvs om akvariet får en stöt från sidan kan hela härligheten vika sig. Ett kryss-stag eller bakstycke skulle fixa det.
                  Annars om man undrar är det väl bara att testa: verkar det stabilt när två vuxna män sitter och gungar på den så håller den för ett 100-liters akvarium.

EDIT: Hade f.ö. ett 160 som i flera år stod på en IKEA sideboard jag förstärkt med fyrkantlist och kryss-stag samt satt hjul på, och jag har nu ett 90-liters som står på ett avlastningsbord. Möbelfakta säger en del, sen får man som sagt göra "sitt-test" för att se om man behöver förstärka.
                  Senast redigerad av Azur; 16 April 2014, 10:02.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Swamp
                    • January 2009
                    • 88

Känner mig lagom trygg tack vare er Zoopetare nu. Blir en Kallax 4 fack förstärkt med en massiv skiva ovanpå för att fördela vikten även över bärande punkter. För att förhindra sidoförflyttning så sätts hyllan samman med en Kallax av 8 facks varianten som ställs på höjden bredvid. Blir eventuellt nåt kryss-stag bakpå om jag har nåt liggandes. Borde bli en lagom overkill för en vettig slant och med funktionell slutprodukt.

Kommentar

Arbetssätt...