Att sälja akvarium som stått tomt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

Att sälja akvarium som stått tomt

Hej!

Jag säljer ett akvarium på Blocket som stått tomt i 1-2 år. Är det rimligt av en köpare att kräva att vi fyller upp det tillsammans hemma hos mig innan köp för att kontrollera att det inte läcker? Jag har alltid haft för mig att det går utmärkt att se skicket på silikonet bra genom att skrapa med nageln på kanten och undersöka det noggrant. Det finns inga 100% garantier gällande äldre kar men detta är ändå bara använt i 9 månader och var nyinköpt dessförinnan. Jag bedömer att sannolikheten för att det läcker är ganska lågt.

Vad säger ni och skulle ni också begära att säljaren bär in det från förrådet och fyller upp karet? Det känns otroligt meckigt -.-

Akvariet är på ca 90 liter.

Edit: det har stått i ett mörkt förråd utan solljus eller dylikt.
    Senast redigerad av Tinet; 16 December 2013, 20:04.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

Silikonet i sig åldras i princip ingenting under rätt förutsättningar, så det är nog inget fel på det..

Sedan beror det väl lite på hur det har förvarats och om det utsatts för Solljus och dyligt.
    Men det ska mycket till om det skulle läcka nu, och är det bara på 90liter så låter det lite fånigt att behöva kontrollera det..

Det är 99% säkerhet tätt, i princip lika tätt som köparens plånbok :P

Kommentar

• KJE
      • August 2013
      • 1066

Jag skulle ha sålt det i befintligt skick, jag antar att du inte begär några nypriser?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Men å andra sidan är det inget större problem att fylla upp karet antar jag? Ett ganska vettigt krav tycker jag nog...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HWH
          • March 2013
          • 2310

Allt beror väl på priset. Är man tydlig med att det säljes utan att kunna visas med vatten i så är det väl upp till köparen. Men prissätter man som ett tätt kar så anser jag att det ska visas med vatten i. Lite som att sälja en bil som går respektive inte går att provköra.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

Ursprungligen postat av ansjo
            Men å andra sidan är det inget större problem att fylla upp karet antar jag? Ett ganska vettigt krav tycker jag nog...
            Håller med! Om jag säljer ett kar (och tar någorlunda betalt för det), så ser jag ingen anledning till varför jag inte skulle visa det uppfyllt, i mitt vardagsrum. Nittio liter vatten är inte så roligt att få på golvet, även om det är bättre än 900...

Kommentar

• ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

Kan bara hålla med.. Speciellt på ett så litet kar.. Fyll det i badrummet?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Christer5

Vill du sälja så får du väl ställa upp på kundens krav, annars avstå

Kommentar

• Tinet
                  • April 2006
                  • 93

Hej tack för alla svar. Det är intressant att höra era åsikter kring vad som är "god sed" bland akvarister . Jag begär inget nypris utan en tredjedel av inköpspriset. När man bor i lägenhet är det inte fullt så lätt att ta upp akvariet från förrådet och hitta någonstans att ställa och fylla på det (har ett badkar i vägen och skulle behöva inhandla en extra slang att dra från dusch eller handfat, etc). Jag får diskutera mig fram till en lösning med köparna.

Kommentar

• actor71
                    • May 2013
                    • 8

Ursprungligen postat av Tinet
                    Hej tack för alla svar. Det är intressant att höra era åsikter kring vad som är "god sed" bland akvarister . Jag begär inget nypris utan en tredjedel av inköpspriset. När man bor i lägenhet är det inte fullt så lätt att ta upp akvariet från förrådet och hitta någonstans att ställa och fylla på det (har ett badkar i vägen och skulle behöva inhandla en extra slang att dra från dusch eller handfat, etc). Jag får diskutera mig fram till en lösning med köparna.
                    Jag är spekulanten som du pratade med under kvällen angående ditt 90-liters hörnakvarium. Jag tycker det är självklart att man som säljare visar upp ett akvarium vattenfyllt om man är intresserad av att sälja det. 90 liter är inte alls så mycket meck med att fylla som du framhäver det. Jag var intresserad av att köpa det och erbjöd en snabb affär. Men jag vill inte köpa ett akvarium som stått tomt två år i ett förråd utan att ens få se om det håller tätt samtidigt som du inte kunde uppge inköpsår. Om du kommer ihåg konversationen rätt så erbjöd jag mig (tillsammans med min flickvän) att ta med effektiva grejor jag själv använder hemma som skulle inneburit en snabb vattenfyllning och snabb tömning. Att bära upp ett 90-liters (58 x 58 cm) är inte heller något meckigt speciellt om den tilltänkte köparen visade sin villighet att själv utföra insatsen. Så jag anser att det är "god sed" att visa att varan man säljer håller måttet så köparen inte behöver köpa "grisen i säcken". Så vad är felet egentligen med min fråga jag ställde??? Dessutom har alla akvarium som är begagnade har oftast några smårepor men när karet fyllt med vatten så kan man som köpare lättare avgöra om de utgör någon större betydelse eller inte. Det är också en aspekt jag ser till när jag köper begagnade kar och bedömer skicker därefter och därmed avgör hur prisvärt det kan vara.
                    Senast redigerad av actor71; 16 December 2013, 23:36.

Kommentar

• Christer5

Frågan bör väl avhandlas mellen säljare och köpare och inte här.

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Den här burken diskuteras således både på zoopet och facebook för närvarande
                        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• HWH
                          • March 2013
                          • 2310

Ah inte ens tänkt på. Finns det nån bra akvariegrupp på fb?

Sent from my iPhone using Tapatalk
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• eliyao
                            • April 2011
                            • 558

sök på akvarister på facebook!

Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

Kommentar

• MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

Arbetssätt...