Gömma insug till pump, tips behöves!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

Gömma insug till pump, tips behöves!

Tjenare allesammans, gjorde en tråd för nån månad sen angående ett defekt Vision Line 450. Fick trevlig respons så nu tänkte jag testa igen här, fick för övrigt ett nytt akvarium efter många om och men.
    Nu har jag velat bra mycket angående hur jag ska inreda osv. Trodde jag hade allt färdigt och hade precis fyllt upp och fått igång akvariumet när jag insåg att juwels inbyggda filterbox var för ful och alldeles för skymmande (trots att jag klätt in den med bakgrund). Så det fick bli att tömma igen och slita ut lådan.
    Prylbög som man är så har jag dels skaffat ett datoriserat CO2 system (supertöntigt jag vet, men teknik är ju kul :P) och tänkte köra med en Eheim 2080 då detta verkade som ett bra filter av vad jag kunnat läsa mig till på nätet. Ända jag inte kunnat hitta om var dess ljudnivå men jag hoppas det är tyst då jag är rätt ljudkänslig.

Med detta tillkommer ju dock en hel del grejjer som skall ner i akvariet. Dels har jag en temperatur sensor som CO2 systemet använder, en PH probe och en lite större diffusor plus det vanliga då som doppvärmare utblås och två insug.
    Jag skulle vilja bygga in det precis som tanken från juwel var men lådan behöver inte vara så djup som Juwel lådan.

Min första tanke var att använda de två plattorna jag täckt juwel lådan med, bara såga till dem till ett mindre mått och sedan såga ut bättre hål för insugen.
    Men har lite problem här då jag skulle behöva någon form av vinkeljärn som jag kan skruva med småskruv. Är dock inte säker på om försinkat stål alt. aluminium är bra material att ha i ett akvarium, kanske fäller något skit i vattnet?
    Sen skulle jag behöva nån form av nät för insugshålen så inte fiskarna tar sig in där. Någon som vet något nät som kan fungera för detta ändamål?

Alternativt någon kanske har något helt annat tips som kan fungera bättre?

Mvh
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Knax
    • November 2012
    • 1150

Det finns ju raster att köpa för dina insug. Förzinkat kan du inte ha i akvariet, men jag fattar inte varför du ska ha vinkeljärn öht? Bättre att fästa i glaset och i bakgrundsbitarna själva med silikon. Kan du skissa hur du har tänkt dig?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• simpson
      • July 2012
      • 666

galvat järn eller obehandlad aluminium är ej lämpligt att ha i vatten, vill du ha metall i vatten så köp en bit syrafast rostfri plåt/vinkeljärn eller vad du nu behöver.

Kommentar

• Fissure
        • July 2013
        • 153

Okej, då skippar jag metall då, vet inte varför jag inte tänkte på silikon. Lär vara den enklaste lösningen. Ska se om jag kan skissa ihop nånting ikväll!

Kommentar

• Knax
          • November 2012
          • 1150

Ursprungligen postat av Fissure
          Okej, då skippar jag metall då, vet inte varför jag inte tänkte på silikon. Lär vara den enklaste lösningen. Ska se om jag kan skissa ihop nånting ikväll!
          Ibland är de enklaste lösningarna de svåraste att komma på.
          Insug kan du ju borra/hålsåga upp i lagom storlek för plastraster, som finns att köpa på olika ställen. Alternativt skär/sågar man upp hål i bakgrunden och skär till en likadant formad, men något större bit filtermatta, som man sedan trycker dit. En del smetar på silikon på en sida av filtermattan och doppar i sand/akvariegrus, för att den ska smälta in bättre mot bakgrunden.
          // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• Matsnork
            • July 2012
            • 119

Fattar inte riktigt om du har en sån där naturtrogen bakgrund...
            Jag tycker personligen annars det är snyggast med stilrena in/utblås i glas eller rostfritt. Do!aqua har prisvärda i glas, NA aquario i stål.

Kommentar

• Fissure
              • July 2013
              • 153

Googlat mig till fördärvelse nu. Har svårt att hitta något bra nät/raster med en lagom vidd (tror runt 2-2,5 mm blir lagom). Finns nät på rulle i de olika byggvaruhuhsen men har ingen lust att betala 1000-2000kr för en 25 meters rulle. Myggnät har jag sett som finns men de kanske blir svåra att montera då de lär vara av något mer formbart/lätt material.

Någon som vet var man kan få tag i något som kan passa? Sett mossnät som skulle kunna passa men vill helst slippa beställa från Ebay då jag inte orkar vänta 1-2 veckor till på att få ihop akvariumet :P

Kommentar

• HenkeP
                • January 2009
                • 886

http://www.jula.se/hangrannenat-349007 Kanske kan vara något?

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

Kommentar

• simpson
                  • July 2012
                  • 666

Googlat mig till fördärvelse nu. Har svårt att hitta något bra nät/raster med en lagom vidd (tror runt 2-2,5 mm blir lagom). Finns nät på rulle i de olika byggvaruhuhsen men har ingen lust att betala 1000-2000kr för en 25 meters rulle. Myggnät har jag sett som finns men de kanske blir svåra att montera då de lär vara av något mer formbart/lätt material.

Någon som vet var man kan få tag i något som kan passa? Sett mossnät som skulle kunna passa men vill helst slippa beställa från Ebay då jag inte orkar vänta 1-2 veckor till på att få ihop akvariumet :P

Många akvarie/fisk och välsorterade zoobutiker har säkert raster (nät) för akvariebruk. Jag skulle börja med att fråga din närmaste affär. Annars kan du kontakta akvarielagret i Stockholm så har de.

Kommentar

• Killis75
                    • September 2013
                    • 118

Jag har sett ngn här på Zoopet använda ett grillnät, ironiskt nog för att bla grilla fisk
                    typ ett sådant: http://www.sydfisk.se/products/57-tfx-grillnat.aspx
                    Finns säkert på ica osv!
                    Akvariehuset på 112L

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Några mm lär inte räcka för att släppa igenom tillräckligt med vatten med en 2080 sugande på andra sidan. 2 raster är mer lagom, skulle ta 6cm varianten http://www.guldfisken.se/beta/catalo...6a18f9&x=0&y=0
                      Senast redigerad av åheim; 06 November 2013, 22:05.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• david87
                        • June 2005
                        • 710

Sv: Gömma insug till pump, tips behöves!

Jag har 2st 50mm raster som du länkade till, har en pump dom är på 1000l/h och ligger det lite blad på rastren så börjar vattennivån sjunka bakom min bakgrund. Så bäst att tänka efter så man har rätt med hål så man slipper köra torrt

Sent from my ST27i using Tapatalk

Kommentar

• Fissure
                          • July 2013
                          • 153

Syftade på ett nät med en nätvidd på 2mm, själva hålet måste ju givetvis vara större
                          Både grillnät och hängrännenätet skulle kunna fungera, ska ta och titta närmare på de alternativen. Tänker mest att nätet måste vara stort nog att släppa igenom det lite större skräppet så det inte blir stopp där direkt samtidigt inte för stort så mindre fiskar fastnar där inne.
                          Sen tänkte jag angående pumpen, den har ju två insug och hade tänkte att ha ett nere vid botten och det andra strax under ytan. Vad tror ni om det? Eller skall båda vara nere vid botten?

Kommentar

• david87
                            • June 2005
                            • 710

Jag vet inte vad som är rätt men jag har ett uppe och ett nere

Sent from my ST27i using Tapatalk

Kommentar

Arbetssätt...