Juwel Rio 400 eller Akvastabil Mark II 530

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

Juwel Rio 400 eller Akvastabil Mark II 530

Ska införskaffa ett större akvarium. Men har svårt att välja vilken sort jag ska ta.

Som jag förstått det så är allt inbyggt i Juwel, men inte i Akvastabil. Hur är det med ljudnivån i Juwelkaren i den storleken? Eftersom det ska stå i ett rum som ibland ska fungera som gästrum måste man kunna sova där.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Jag har själv ett Juwel Vision 450 vilket volymmässigt är i samma storlek som Rio och har samma filter. Gillar höjden på Vision samt att det inte står ivägen så lätt pga av avsmaln. Det är oerhört tyst filtret och mitt kar står i vårt gästrum där min äldsta dotter brukar sova som är hyperkänslig för ljud. Hon tycker det är riktigt tyst. Så ljudmässigt är det kanon. Så du får mycket för pengarna med Juwel. Däremot tror jag man kan säga att Akvastabil är mer välbyggt än Juwel.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

jag hade hellre tagit ett aquastabil eller nått annat än juwel. hade jag fått ett juwel hade jag rivit ut filtret inne i karet o kört på ytterfilter eller nått annat.

vi har tre kar i sovrummet. inget är märkeskar utan helglas-kar o med filtermoduler / ytterfilter/ hang-on filter.

tyst som i graven

Kommentar

• henrikl
        • November 2012
        • 639

Jag har ett juwel rio 400 i vardagsrummet tillsammans med ett juwel rio 240 och jag hör inte pumpen på någon av dem. Helt tysta.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

... Det är en återkommande diskussion huruvida ytterfilter eller innerfilter är tystast och det finns inget svar skrivet i sten i den frågan! Man kan få ett ytterfilter som låter högt eller ett juwelinnerfilter som låter högt eller tvärt om Men rent generellt så är nog ett innerfilter oftast lite tystare eftersom det dämpas av att det sitter under vatten.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Och prisfrågan är en annan grej, skulle tippa på att ett komplett Juwelkar är närmare hälften så dyrt...Är det frågan om begagnat och ungefär samma pris skulle jag personligen valt Akvastabil.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HWH
              • March 2013
              • 2310

Ursprungligen postat av åheim
              ... Det är en återkommande diskussion huruvida ytterfilter eller innerfilter är tystast och det finns inget svar skrivet i sten i den frågan! Man kan få ett ytterfilter som låter högt eller ett juwelinnerfilter som låter högt eller tvärt om Men rent generellt så är nog ett innerfilter oftast lite tystare eftersom det dämpas av att det sitter under vatten.
              Min högsta önskan är ju att få till ett sådant snoffsigt filter bakom bakgrunden med blå filtermatta och en pump bara. Men som sagt är ljudet viktigt för mig. Lite som att köpa grisen i säcken då.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• HWH
                • March 2013
                • 2310

Ursprungligen postat av ansjo
                Och prisfrågan är en annan grej, skulle tippa på att ett komplett Juwelkar är närmare hälften så dyrt...Är det frågan om begagnat och ungefär samma pris skulle jag personligen valt Akvastabil.
                Nu råkar jag ha den turen i livet att pris faktiskt är en ickefråga. Juwel har jag ju sett i verkligheten, men köper jag ett akvastabil så blir det ju enbart efter bilder.
                /Helena,

Kommentar

• Inger H
                  • December 2008
                  • 11248

Lyckliga du, som inte behöver tänka på prislappen.

//Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av HWH
                    Nu råkar jag ha den turen i livet att pris faktiskt är en ickefråga. Juwel har jag ju sett i verkligheten, men köper jag ett akvastabil så blir det ju enbart efter bilder.
                    Då vet jag vilket jag skulle köpt!
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HWH
                      • March 2013
                      • 2310

Ursprungligen postat av Inger H
                      Lyckliga du, som inte behöver tänka på prislappen.

//Inger
                      Ha ha ha nja det är mer så att jag avsatt en budget för det. Det blir inget akvarium i diamant.
                      /Helena,

Kommentar

• Inger H
                        • December 2008
                        • 11248

Ursprungligen postat av HWH
                        Ha ha ha nja det är mer så att jag avsatt en budget för det. Det blir inget akvarium i diamant.
                        Trodde väl inte det riktig - det där med diamant menar jag.

//Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Sleaper
                          • September 2008
                          • 2894

Min dröm: http://www.aquaristikshop.com/aquari...ki0qKr3bUQ66o1
                          Men Akvastabil är inte alls fel. Gillar inte Juwel p.g.a. den fast monterade ramen upptill samt irriterande mittstag.

Kommentar

• HWH
                            • March 2013
                            • 2310

Ursprungligen postat av Sleaper
                            Min dröm: http://www.aquaristikshop.com/aquari...ki0qKr3bUQ66o1
                            Men Akvastabil är inte alls fel. Gillar inte Juwel p.g.a. den fast monterade ramen upptill samt irriterande mittstag.
                            Ja det var ju inte heller helt dumt. Tack
                            /Helena,

Kommentar

• erik81
                              • April 2013
                              • 81

Mitt Rio 240 skulle jag inte vilja ha i sovrummet... Men jag är ganska känslig för ljud när jag ska sova.

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Kommentar

Arbetssätt...