Tänkte jag skulle bygga en ställning i trä till mina 3 kar, det är 2 kar på 100 liter och ett kar på 63 liter. Är den någon här som har en guide hur man ska gå till väga?
Bygga Akvarieställning
Kollaps
X
-
Hur vill du ha karen placerade??
Har du kollat på dom hyllor som finns där hyllplanen klarar minst 100 kilo eller mera??
Ge lite mått och tips så ritar jag upp något åt dej.Sambons blogg om våra akvarium.
http://mizan3.bloggsida.se/
Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan -
-
Ja reglar blir förstås det stabilaste och det hade gott och väl räckt med 2x3" men det klart det skadar inte med 2x4" om det skulle bli en jordbävningAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
I de flesta bänkarna så kan hyllplanen bestå av papper i princip om man vill, det är stommen som bär upp akvariet. Dvs reglarna om man bygger bänken av sådana. Akvariet kan stå bra direkt placerat på två längsgående reglar. Skiva är mest praktiskt att ha då det är lättare att skjuta in akvariet utan att det ramlar mellan reglarna tex :-) Det hjälper ju även att fördela vikten lite såklart(vilket är bra men ej kritiskt på något vis) och har man en tjock bänkskiva så kan den även ha en bärande roll. Men det blir lite tårta på tårta.
Ett akvarium är självbärande normalt sett, det behöver bara något att vila på så att vi kan ha det i den höjd vi vill :-)
Bygger man en stor ställning så skulle jag säga att det är en onödig utgift att köpa väldigt starka och grova skivor. Spånskiva eller mdf räcker ganska bra i princip. Enda riktiga besväret med de är att de kan svälla vid kontakt med vatten. Men har man bara ett akvarium så skulle jag utgå ifrån att hitta något som kombinerar egenskapen att se snygg ut men någorlunda hållfasthet.Kommentar
-
Ja spånskivor fungerar bra. Visst vattenfasta skivor är förstås bättre men det är billigare med spånskivor som man vattensäkrar genom att klippa sönder en sopsäck som man "klär in" hyllplanet med.
Hur tjock - ja det beror förstås lite på hur stora akvarierna är samt exakt var man placerar akvariet samt om den vilar på reglerna hela vägen runt.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ok. Har haft tre st i min hylla, den understa 112 och de övre ~50. Ikea bänkskiva istf MDF-pappskivan som följde med då och fastbultat i väggen. Inga problem.Kommentar
-
Hej !
Ska flytta och får nu eget akvarierum
Tänkte köpa Harald Nyborgs lagerhylla
Vad tror ni om det om man sågar till tjockare hyllplan och lackar !?Kommentar
Kommentar