Olika sorters glas till akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

Acrylic is 17x stronger than glass, softer than glass, and more flexible than glass, making it far more impact resistant and not nearly as prone to chip or crack as glass

Acrylic weighs 50% less than glass making it far more manageable to move

Acrylic insulates 20% better than glass reducing temperature flux, and saving on heating bills

Acrylic has molecularly welded, clear polished seams that literally make the tank one solid piece of material unable to leak and therefore guaranteed a lifetime against defects of workmanship

Acrylic is as clear as optical glass (at 93% transparency it passes the most light of any material) providing a noticeable difference, especially in larger tanks where normal aquarium glass adds a green tint - acrylic tanks remain crystal clear
    Det här är en quote från en amerikansk sida som säljer akrylakvarium. Låter väldigt bra, även om det är en sälj-text. Oron för att ett akvarium ska spricka med vattenskador som följd tror jag hindrar många ifrån att överhuvudtaget skaffa akvarium.

mikoto> Hur "plastig" känns upplevelsen när det är i gång med fisk + inredning, till skillnad från när man ser det tomt i t.ex. butik? Det är ju ändå när karet är igång som är det viktiga.

Hade faktiskt varit kul med ett "färgtest". Uppstart av små kuber i vanligt float-glas, Optiwhite, akrylplast och nån mer sort. Om karen har samma inredning, samma sorts fisk och samma belysning så man kan jämföra.

Kommentar

• mikoto
      • July 2011
      • 215

Det är nästan plastigare när det är fisk i än när det står tomt tycker jag :-) Det som gör det så plastigt är nog främst när man ser toppen på akvariet och tillhörande sarg. Då ser man hur tjockt material som krävs och bristen på fogar förvärrar intrycket då det får karet att se gjutet ut. Akrylkar gör sig nog bäst om de har en topp på sig så man inte kan se ovandelen av karet känner jag.

Akryl må vara starkare än glas, men det kan inte alls hålla formen på samma sätt som glas och bågnar lättare. Därav kravet på tjockt gods och stor sarg. Akryl kan även deformeras. Det kan inte glas, ej permanent. Det går böja glas, men så fort trycket som böjer glaset försvinner så återfår glaset sin ursprungliga form. Oavsett hur länge det stått böjt. Fast det kringgår man med akryl som sagt med tjocka rutor.

Jag skulle nog säga för övrigt att optiwhite och akryl mot "vanligt glas" skillnande blir inte påtaglig förräns man kommit upp i en viss tjocklek i rutorna. Har man 10 mm glas eller tjockare så är det nog värt att kika på optiwhite. Har man ett 54 liters kar med 4 mm glas är det nog att kasta pengarna i sjön.

Kommentar

Arbetssätt...