Ingrodd kalk eller glas-sjuka?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Ingrodd kalk eller glas-sjuka?

Ska smäcka upp ett nytt kar, och tänkte använda ett gammalt kar som stått i flera år. Det hade rätt mycket kalkavlagringar på glaset där ytan varit, big deal tänkte jag och dränkte in med ättika. Det värsta försvann, men en grå hinna blev kvar. Så här ser det ut.

DynDNS account login and overview. Proceed to My Services page to get detailed look.

DynDNS account login and overview. Proceed to My Services page to get detailed look.

Har sen gått igenom hela kemiförrådet: Citronsyra, Mr Muscle Anti-Kalk, Oxi power, T-röd, stålull och glashällrengöring... ingen märkbar effekt, "dimman" där den gamla vattenlinjen gick är kvar.

Hittade följande trådar:

Alkoholisk lut vet jag inte om jag har lust att testa, och det mesta övriga utom starka syror har jag redan testat. Är det tänkbart att det kanske inte alls är nån avlagring, utan glassjuka?

Idéer/tankar?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Det kan vara ett riktigt skit att bli av med men jag skulle testa med avkalkningsmedel för kaffebryggare. Lägg på en remsa toapapper över området och dränk in med avkalkning.

Du kan också testa med mekanisk polering.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Ursprungligen postat av bossep
      Det kan vara ett riktigt skit att bli av med men jag skulle testa med avkalkningsmedel för kaffebryggare. Lägg på en remsa toapapper över området och dränk in med avkalkning.
      Gjort. Både med konc. ättika och citronsyra och 'anti-kalk' (vad det nu är).

Du kan också testa med mekanisk polering.
      Vad hade du i tankarna där? Diskborste & stålull & glashällspolermedel har gått bet.
      Senast redigerad av Azur; 20 November 2011, 20:06.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

hur väl syns det när det är vatten i?

Mitt malawi-kar är likadant men det blev borta när jag hade haft igång det ett tag..
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 20 November 2011, 20:17.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• bossep
          • March 2010
          • 4447

Ursprungligen postat av Azur
          Gjort. Både med konc. ättika och citronsyra och 'anti-kalk' (vad det nu är).

Vad hade du i tankarna där? Diskborste & stålull & glashällspolermedel har gått bet.
          Med stålull blir det nog riktigt repigt samma med scotch brite grön.
          Jag skulle testa med polerskiva på borrmaskin och något medel avsett för glas.

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            hur väl syns det när det är vatten i?
            Knappt alls. Jag är mest orolig för att det kommer att synas när jag fotar med blixt.

Ursprungligen postat av bossep
            Med stålull blir det nog riktigt repigt samma med scotch brite grön.
            Jag skulle testa med polerskiva på borrmaskin och något medel avsett för glas.
            Man kunde tro det, men stålull repar inte glas. Polerskiva... Hm... det är ju en tanke, skulle kunna testa på täckglaset (som har liknande beläggning/skador).
            Senast redigerad av Azur; 20 November 2011, 20:22.

Kommentar

• bossep
              • March 2010
              • 4447

Knappt alls. Jag är mest orolig för att det kommer att synas när jag fotar med blixt.

Man kunde tro det, men stålull repar inte glas. Polerskiva... Hm... det är ju en tanke, skulle kunna testa på täckglaset (som har liknande beläggning/skador).
              Låter som en plan!

Kommentar

• PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

Har liknande på flera äldre burkar och har gett upp. Testat allt möjligt tills jag insåg att även om det kostar lite mer pengar så spar det en otrolig mängd tid och psykisk energi att ordna en ny burk. Case closed, för min del. Den gamla burken blir ju inte värdelös för det, kan användas till annat, men vill jag vara säker på bra glas så är det ny burk som gäller.
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 November 2011, 08:02.
                Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• bossep
                  • March 2010
                  • 4447

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har liknande på flera äldre burkar och har gett upp. Testat allt möjligt tills jag insåg att även om det kostar lite mer pengar så spar det en otrolig mängd tid och psykisk energi att ordna en ny burk. Case closed, för min del. Den gamla burken blir ju inte värdelös för det, kan användas till annat, men vill jag vara säker på bra glas så är det ny burk som gäller.
                  Som vanligt har du nog rätt! Det finns någon gräns där det helt emkelt inte går att fixa helt osynligt.

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Jag är nu rätt säker på att det faktiskt är glaspest, dvs mikroskopisk pitting pga att glasjoner gått i lösning i en basisk miljö. Undrar varför det bara sker ovan ytan? Blir pH extra högt under salt & kalkavlagringar, eller är det bara det att kalken och saltet blir mer koncentrerat i avlagringarna än i vattnet?

Kommentar

• Grogga
                      • August 2011
                      • 73

Jag är nu rätt säker på att det faktiskt är glaspest, dvs mikroskopisk pitting pga att glasjoner gått i lösning i en basisk miljö. Undrar varför det bara sker ovan ytan? Blir pH extra högt under salt & kalkavlagringar, eller är det bara det att kalken och saltet blir mer koncentrerat i avlagringarna än i vattnet?
                      Kalken och saltet är det som blir avlagringarna så koncentrationen är 100%, eller nästintill.

Kommentar

• bossep
                        • March 2010
                        • 4447

Jag har sett glas som blivit missfärgat ganska mycket rätt igenom. Som ett grådaskigt grummel ungefär. Det brukar kallas glasröta eller liknande och man kan inte göra något åt det.
                        Vattenlinje problemet kan nog vara som rost. Att det blir lite som små frätskador på ytan. Temat är intressant då de flesta som hållit på ett tag har eller har haft problemet.
                        Det skulle vara kul om vi hittade en lösning!

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Vattenlinje problemet kan nog vara som rost.
                          Har sökt vidare, och det är precis vad det är: korrosion. Förebyggande behandling kunde kanske vara nån form av ytbehandling av glaset, kanske silikonbaserade produkter som Rain-Ex kunde fungera?; behandling när skadan är ett faktum bör vara samma som vid repor, dvs omslipning eller belägga med plast med samma brytningsindex som glas.
                          Jag kommer nog i fortsättningen att testa att applicera nån form av ytbeläggning på täckglas och kring vattenlinjen när jag köper nya kar, men jag tror inte det lönar sig att försöka slipa om just det här karet.

Kommentar

Arbetssätt...